13. ledna 2012

Dojmy – Star Trek Deck Building Game: The Next Generation

Vaše hlasy v anketě rozhodli o tom, že se dnes podíváme, kam se dosud žádný člověk nevydal. Společnost Bandai u nás není příliš známá, ale zaznamenala úspěch se hrou Resident Evil: Deck Building Game. Tento úspěch se rozhodla zopakovat na poli science fiction. Konec roku 2011 nám tak přinesl hru Star Trek Deck Building Game: The Next Generation. Tvůrci si vybrali pravděpodobně nejoblíbenější televizní sérii ze světa Star Treku. Setkáme se s mnoha známými rasami (Klingoni, Romulané,…), postavami (Jean-Luc Picard, Data,…), technologiemi a loděmi z této série. Pojďte se s námi vydat do hlubin galaxie, kde bude naším cílem nejenom objevovat, poznávat a porozumět mnoha záhadám vesmíru, ale také odolat jeho nástrahám a nebezpečím.

Pro jakou posádku je loď a kolik má zásob?

Star Trek Deck Building Game je hra pro 2 až 5 hráčů od dvanácti let a uváděný čas hry je 1 hodina (po seznámení s kartami víceméně odpovídá). Jde o karetní deck-building hru, tedy hru, ve které si stavíte svůj herní balíček karet v průběhu hry. A karet není málo, je jich 300 a mimo pravidel najdete v krabici ještě pět dvacetistěnných kostek. Kromě toho je v krabici pouze insert a pěnové děliče karet. Krabice je (stejně jako insert) převzata z osvědčeného formátu, který se poprvé objevil u rozšíření hry Thunderstone: krabice je obdélníková a insert ji v půli dělí na dvě delší části, kam se mohou pokládat karty položené na bok. V krabici je dostatek místa na další karty z několika rozšíření. Pěnové děliče pak brání kartám v přílišném pohybu v krabici a drží je hezky na místě, takže k poškození vlivem přenosu by nemělo dojít. Do insertu se navíc pohodlně vejdou i obalené karty.

Udělali v docích dobrou práci, nebo nám warpový pohon kolísá?

Co nalezneme v krabici se hrou Star Trek Deck Building Game jsme si už řekli, jak je to ale s kvalitou? Co se materiálu týče, nemám výhrad, ostatně hru tvoří prakticky jenom karty, které jsou pevné a hladké, kostky jsou poměrně obyčejné, ale ke svému účelu jasně poslouží a pravidla jsou sice na tenčím, ale dostačujícím papíru. Pěnové vložky i krabice odpovídá standardům firem jako Fantasy Flight Games (LCG karetní hry) či AEG (Nightfall, Thunderstone). V kvalitě použitého materiálu tedy sotva budeme hledat problém.

Prvním problémem jsou ilustrace karet, které povětšinou vycházejí z televizního seriálu. Zatímco některé jsou krásné ostré, u jiných je znatelná mírná rozmazanost. Nepředstavujte si ale zase nic dramatického. Při hraní to neruší, ale při detailním prohlédnutí karty jasně vidíte, že některé snímky ze seriálu zkrátka nejsou ostré tak, jak jsme dnes zvyklí z kreslených ilustrací karet, nebo technologií Blu-Ray. Druhým problémem je někdy příliš malé písmo na kartách, jejichž čtení je tak obtížnější. Mnoho karet je jedinečných a člověk si ze začátku hry bude často číst jejich text, než si zapamatuje, co ta která karta dělá. Nevím, zda byl tento pocit pouze subjektivní, ale shodli jsme se na tom u stolu tři. Při druhé hře jsme už ovšem velikost písma neřešili, takže je možné, že si člověk musí jenom zvyknout na netradiční velikost písma.

Rozvržení karet je chytré a dostatečně přehledné. Spodní lišta se schopnostmi, které se kombinují s hodnotami lodě hráče, je velmi dobrý nápad. Každá karta jde díky tomu použít dvěma způsoby – pro své hodnoty a pro svou zvláštní schopnost. Hra se tak víc než klasickému Dominionu přidává k novým deck-building hrám, které si berou něco ze svého zakladatele i z jiných karetních her jako např. Magic: the Gathering.

V poslední řadě zde máme pravidla hry. Provedení je nádherné a tematické – pravidla mají podobu hvězdného deníku Federace (předpokládám), obsahuje spoustu obrázků a ilustrací a člověk má skutečně pocit, že drží v ruce něco neskonale zajímavějšího, než jsou pravidla hry. Napsány jsou jednoduše, přehledně a stručně. Problém tkví v tom, že jsme při hře narazili na situace, které nám pravidla nedokázala vysvětlit. Nestávalo se to tak často, hodně věcí si člověk ujasní opětovným přečtením pravidla nebo textu na kartě. Tento problém částečně vynahrazují obsáhlé videotutoriály od autorů hry, které naleznete na konci našich dojmů ze hry. Přesto si pravidla zřejmě vyžádají revizi, případně vydání souboru často kladených otázek (FAQ). Nastalé problémy jsme však rychle vyřešili buď za pomoci herních diskusních fór, nebo dohodou a hra následně probíhala plynule a bez zaškobrtnutí.

Jak se stát kapitánem a co nás čeká

Jak se nová karetní hra Star Trek hraje? Nebudu zabíhat hlouběji do pravidel, ale základní věci zmínit mohu. Na začátku hry dostane každý hráč startovní loď, jednu kostku a balíček deseti karet složený z pěti druhů karet označených slovem „starter“, tří karet podporučíka (Ensign) a dvou karet poručíka (Lieutenant). Následně hráči připraví „space deck“, který představuje vesmír, události a setkání, která hráči zažijí na své misi napříč galaxií. Space deck vznikne smícháním vesmírných lodí s balíčkem vybraného scénáře.

Poté se připraví balíček „starbase“, což jsou karty postav (character), manévrů (manoeuvre) a příprav (setup). Ty se smíchají, na stůl se vyloží 9 vrchních karet a stranou k nim se přiloží tři balíčky základních postav – podporučík, poručík a velitel (Commander). Poslední tři zmíněné karty slouží především k nákupům dalších karet ze starbase. 9 vyložených karet a tři základní postavy představují možnosti karet, které může hráč koupit. Pokud si hráč koupí některou z devíti karet, doplní chybějící kartu vrchní kartou z balíčku starbase. Když balíček starbase dojde, vezmou se karty odložené na starbase discard (odkládací balíček), zamíchají se a vytvoří tak nový balíček karet, ze kterého se dobírá.

Všichni si zamíchají své startovní balíčky, vezmou si do ruky 5 karet a hra může začít. Kolo může proběhnout dvěma způsoby. Zaprvé, hráč odehraje klasické kolo, ve kterém může vykonat v libovolném pořadí a v libovolném počtu (výjimkou je průzkum a hledání, pokud efekty karet neříkají jinak) následující akce:

1) Zahrání postavy - Vyložíte z ruky kartu postavy na můstek (tzn. do hry před sebe) a vyhodnotíte její efekty.
2) Zahrání manévru nebo přípravy - Vyložíte z ruky kartu manévru nebo přípravy na můstek (tzn. do hry před sebe) a vyhodnotíte její efekty.
3) Nákup karet - Vyložené základní postavy vám dávají XP (zkušenosti), za které si ze starbase můžete koupit další karty do svého balíčku. Zakoupenou kartu si odložíte na svůj odkládací balíček a v případě potřeby doplníte chybějící kartu ze starbase balíčku.
4) Oprava poškozené lodě - Za zkušenosti si můžete také opravovat svou vesmírnou loď a to v poměru 1:1.
5) 1x hledání – Hráč může odložit jednu kartu ze starbase a nahradit ji vrchní kartou z balíčku starbase.
6) 1x průzkum - Hráč otočí vrchní kartu space deck a vyhodnotí ji. V balíčku jsou 3 druhy karet - vesmírné lodě (spaceships), události (event) a mise (mission).

Události a lodě, které potkáte při průzkumu, se vyhodnocují ihned, zatímco nesplněné mise mohou zůstat ve hře, dokud nejsou někým splněny. Najednou však mohou být ve hře pouze 2 mise, když otočíte třetí, musíte jednu z původních dvou odstranit. S vesmírnými loděmi můžete buď bojovat, nebo s nimi vyjednávat. Pokud budete s lodí bojovat a loď zničíte, přidáte si ji ke svým vítězným bodům. Když se vám naopak podaří porazit ji diplomacií, můžete se rozhodnout, zda si loď přidáte do svých bodů, nebo se stane vaší novou lodí. Jestliže loď neporazíte, nebo dokonce ona porazí vás, přesune se dle scénáře dospod space decku nebo se odstraní ze hry.

Druhou možností je tzv. „trash“, kdy hráč neudělá ve svém kole žádnou z výše zmíněných akcí. Místo toho vybere jednu kartu z ruky a zahodí ji (karty s označením starter jdou ze hry, ostatní na odkládací balíček starbase nebo na balíček základních tří postav). Tím jeho kolo končí, zbylé čtyři karty odloží na svůj odkládací balíček a dobere si pět nových karet.

V pravidlech najdeme tři možné varianty hry – Průzkum (každý sám za sebe), Klingonské války (týmové soupeření) a Borgská invaze (kooperativní proti hře). Průzkum probíhá přesně dle výše popsaných pravidel a vítězem se stává hráč, který jako první získá určitý počet bodů. Ty může získat plněním misí, bojem s loděmi apod. Ve scénáři Klingonských válek soupeří týmy hráčů o pozici císaře. Cílem je získat nejenom určitý počet bodů, ale mít také více spojeneckých (ne poražených!) lodí než soupeř. Tuto variantu lze hrát podobně jako scénář Průzkum, tedy každý proti každému. V tom případě je hlavní rozdíl v podmínkách vítězství.

Třetím scénářem je invaze Borgů. Hráči hrají společně, snaží se porazit další a další přilétající borgské krychle a vyvarovat se borgské asimilaci, hezky prezentovanou borgskými kartami, které hráč vlivem setkání a bojů může přidat do svého balíčku. K vítězství musí být splněn podmínky karty Locutus. V tomto scénáři se bojuje pouze s borgskými krychlemi, ostatní lodě (prchající před Borgy) lze získat pouze diplomacií. Zde jsme narazili na drobnou vadu na kráse. Schopnosti některých karet jsou v případě kooperativního scénáře takřka nepoužitelné. Jde především o karty zaměřené na průzkum, jelikož průzkum probíhá na začátku kola ještě předtím, než ho mohou hráči takovými kartami ovlivnit.

(pozn. autora: Locutus je Borgy násilně asimilovaný kapitán Picard z dvoudílné epizody The Best of Both Worlds, která ukončila třetí a začala čtvrtou sérii seriálu. :)

Sympatické je, že karty z balíčků jednotlivých misí lze kombinovat. Do průzkumu lze např. přimíchat několik borgských krychlí. Hra má slušnou znovuhratelnost a dříve, než se stačí ohrát, vyjdou k ní rozšíření. Koneckonců by první s podtitulem Next Phase Edition mělo být co nevidět v obchodech.

Stojí za to, přidat se k Federaci a letět dál, než kdo jiný?

Hra má hezký a uživatelsky snadno přijatelný design karet, který kazí drobné mouchy v podobě menšího písma a někdy nepříliš ostrých ilustrací. Přesto je hra vizuálně hezká a úspěšně navozuje atmosféru klasického sci-fi seriálu. Stejně tak herní mechanismy příjemně korespondují s tématem, ať už jde o jednoduché rozvržení statistik rasám (Klingoni jako válečníci s vyšším útokem apod.), o schopnosti postav, plnění misí a setkávání se s jinými loděmi, až po boj mezi hráči. Hra jednoduše řečeno funguje, jak má. Volná a týmová varianta i kooperativní hra proti Borgům si drží zábavnost.
U první hry počítejte s delším časem, než je autory avizovaná jedna hodina. Je to dáno tím, že nějaký čas zabere seznámení se s kartami a než si uděláte přehled o možnostech jejich kombinací. Jakmile ovšem tyto dvě věci zvládnete, bude hra mnohem rychlejší. Rychlosti např. Dominionu se však pro svou vyšší komplexnost nikdy nebude rovnat. To platí hlavně při hře čtyř a pěti hráčů. Někde jsem četl názor, že Star Trek Deck Building Game znamená revoluci na poli deck-buildingových her.  Neznamená, pouze si šikovně vybírá to nejlepší ze svých předchůdců. Dosáhl tím velmi příjemné a především fungující kombinace herních mechanismů, které navíc dobře ladí s tématem. Vše se zdá na svém místě a vše do sebe hladce zapadá.

Odpovězme si tedy na otázku – chceme se s touto hrou vydat do hlubin vesmíru? Po zvážení všech kladů i záporů musím jednoznačně odpovědět… ano. Star Trek Deck Building Game je dobrá hra a své drobné nedostatky hráčům vynahrazuje silným tématem a neotřelou hrou. Pokud bych měl Star Trek k něčemu přirovnat, napadá mě mnoho odkazů na různé karetní hry. Dominionu je podobný pro silný prvek deck-buildingu, zatímco s Rune Age sdílí různé scénáře, které mění herní styl, Ascension pro způsob získávání karet ze starbase a našli bychom mnoho dalších. Autoři se ale při míchání všech prvků nestali pejskem a kočičkou. Místo toho nám předložili chutný pokrm, ve kterém často poznáme chutě, které nám dříve a jinde lahodily. Hra tak sice nemusí působit moc originálně, nestane se však, že by zapadla mezi jinými karetními deck-buildingy. Star Trek Deck Building Game: The Next Generation je hrou, kterou lze hrát dlouho a blaze.

Odkazy

Videotutoriály od autorů hry Star Trek Deck Building Game najdete zde: 1) Obsah krabice; 2) Příprava hry; 3) Herní kolo; 4) Průzkum
Pravidla hry v anglickém jazyce.

4 komentáře:

  1. Narazili jste na "run-away leader problem" u toho, kdo má jako první velkou loď? Velká loď = permanentní vysoké číslo rychlosti, útoku a diplomacie. Ve hře dvou hráčů je to zásadní problém, poněvadž jakmile někdo dostane loď za 50 nebo 75 bodů, je už celkem jedno co má v balíčku - samotné statistiky lodi totiž stačí na získání 90% karet Vesmíru. Pro hru dvou hráčů vřele doporučuji všechny lodi za 50/75 bodů z Vesmíru odstranit a funguje to skvěle. Ve více lidech jsem nehrál a proto se ptám - stačí se spiknout proti hráči s velkou lodí a potápět ho při každé příležitosti nebo ne? Znamená velká loď výhru jako v případě dvou hráčů? Dík.

    OdpovědětVymazat
  2. Trochu problém to je, některé lodě jsou skutečně silné a získat na začátku dobrou loď je jasná výhoda. I tak ale mohl stále hráč se slabší lodí něco dělat. Zkoušel jsem balíček karet založit na hodně silných postavách a teleportech, které tahají postavy z odkládacího balíčku. Když se mi podařilo získat ještě Rikera a povedlo se vzít si díky němu další dvě karty, mohl se člověk i bez lepší lodi dostat na velmi slušné hodnoty. Ale v zásadě souhlasím, ten únik silnějšího tam je, ale hlavně ve dvou, ve třech a více už se ostatní vždy nějak spolčí a udržují rovnováhu.

    OdpovědětVymazat
  3. Na BGG jsem do Files přidal variantu zovanou Spacedock II. Takhle jsme problém lodí vyřešili my a funguje to spolehlivě.

    http://www.boardgamegeek.com/filepage/101296/spacedock-ii-variant

    OdpovědětVymazat