18. ledna 2012

Preview - Khazad-Dûm

Příliš hluboko těžili trpaslíci ve své nenasytnosti a chamtivosti. Příliš hluboko. Jednoho dne probudili běs beze jména. Trpasluj, kdysi velkolepé sídlo trpasličích vládců, dnes obchází strach. A skřeti číhají na každém rohu. Světlo dobra v hlubinách Khazad-Dûm pohaslo.

UPOZORNĚNÍ: Článek předpokládá znalost pravidel hry The Lord of the Rings: The Card Game a herních mechanismů karet. Bez těchto znalostí čtenář nemusí rozumět veškerému textu. Pro přehled je možné přečíst si naše dojmy ze hry zde na blogu, nebo si přečíst překlad pravidel hry na serveru zatrolených her zde.

Od břehů Anduiny do temnot podzemí

Khazad-Dûm je prvním velkým rozšířením pro karetní LCG hru The Lord of the Rings: The Card Game, které tvůrci z Fantasy Flight Games označují jako „deluxe“. Jde také o základ pro příběhovou sérii Dwarrowdelf, která bez tohoto velkého rozšíření nepůjde hrát. Stejně jako při honu na Gluma se bude i tato příběhová linie rozšiřovat rychlostí jednoho adventure packu měsíčně. Co najdeme v krabici? Khazad-Dûm obsahuje tři nové scénáře a 165 nových karet: 2 trpasličí hrdinové Bifur a Dwalin, 33 karet hráčů (11 po třech kopiích), 117 karet setkání rozdělených do devíti druhů a 13 karet tří dobrodružství. Součástí balení jsou také krátká pravidla vysvětlující novinky ve hře.

Kdo čekal od Khazad-Dûm velké množství karet pro hráče, může cítit jisté zklamání, ale rozšíření slouží hlavně jako odrazový můstek pro další příběhovou sérii. Balíčků setkání je dokonce více než v základním balení hry, kde bylo pouze 7 druhů. Hned na začátku pravidel Khazad-Dûm je poznámka, že balíček setkání Misty Mountains (Mlžné hory) není zahrnut v žádném ze tří dobrodružství, ale bude použit v dalších scénářích Dwarrowdelfu.

Pravidla přinášející trojici nových pravidel a ujasnění. První novinkou jsou karty setkání s akcí (action). Pokud je taková karta ve hře, může její akci spustit kterýkoliv hráč a vše probíhá stejně jako u běžné akce.  Poté tu máme nové označení „last player“ (poslední hráč), což je hráč po pravé straně od prvního hráče. Při sólové hře je hráč zároveň prvním i posledním hráčem. Poslední a nejméně příjemnou novotou je schopnost nepřátel „Immune to ranged damage“. To znamená, že nepřítele nejde zranit útoky provedenými skrze schopnost ranged, tedy střelba na nepřítele, který bojuje s jiným hráčem. Pokud postava s ranged bojuje jiným způsobem, než skrze tuto schopnost, proběhne útok normálně.

Posily pro družinu

Co nám přináší karty pro hráče? Především dvojici trpasličích hrdinů. Prvním je Bifur spadající pod sféru Lore a s honotami threat 7, síla vůle 2, útok 1, obrana 2 a 3 životy. Má zvláštní schopnost v podobě akce použitelné jednou za kolo: kdokoliv může zaplatit 1 žeton zdroje, který se přesune na Bifura. Druhým trpaslíkem je Dwalin ze sféry Spirit - threat 9, síla vůle 1, útok 2, obrana 2 a 4 životy. Má příjemnou response schopnost - když Dwalin zničí nepřátelského orka, sníží si jeho majitel threat o 2.

Neutrální kartou jsou Boot from Erebor (boty z Království pod horou), které dávají trpasličí nebo hobití postavě život navíc. Sféra Spirit dostává posilu v podobě spojence Zigil Miner (zigilský horník) se schopností získávat další žetony zdrojů a event karty Untroubled by Darkness (netrápený tmou) přidávající jednorázově sílu vůle. Lore dostalo také po dvou kartách. Event kartu Ancestral Knowledge (znalosti předků) - při vyčerpání trpasličí postavy hráč přidá na aktivní lokaci 2 žeton pokroku nebo 4 žetony u lokací s označením underground nebo mountain. Druhou kartou je spojenec Erebor Record Keeper (kronikář z Království pod horou) s cenou 1 a hodnotami síla vůle 1, útok a obrana 0 a 1 život. Tato postava nemůže útočit ani bránit, ale při vyčerpání kronikáře a zaplacení 1 zdroje lore může hráč připravit jinou vyčerpanou trpasličí postavu.

Pro sféru Leadership tu máme 2 nové event karty a jeden attachment. Durin’s Song (Durinova píseň) přidá trpasličímu hrdinovi do konce kola +2 k boji, obraně a síle vůle. Ever Onward (stále kupředu) vybere jednoho hráče, který si po neúspěšném plnění questu nemusí zvedat threat. A posledně Narvi’s Belt (Narviho opasek), který může obléci trpasličí hrdina a po vyčerpání pásku získává hrdina do konce fáze libovolnou sféru zdroje. Sféra Tactics získává od každého trochu. Trpasličí spojenec Veteran of Nanduhirion (veterán z Nanduhirionu) sice nikterak nepomůže v plnění questů, nepřátelům by však mohl zatopit. Je otázka, zda se vyplatí vykládat za 4 zdroje kartu s útokem 3, obranou 2 a třemi životy, když karta přichází do hry s jedním zraněním. Na druhé straně nepochybně potěší Dwarrowdelf Axe (dwarrowdelfská sekyra), která přidá trpasličí postavě +1 k boji a poté, co s ní postava zaútočí na nepřítele, dostane tento nepřítel automaticky 1 zásah. Za 1 zdroj hezká zbraň. Završením bojovnosti červeného balíčku je pak event karta Khazad! Khazad! stojící nula zdrojů, která přidává do konce fáze trpasličí postavě +3 k boji.

Nebezpečná setkání Morie a Mlžných hor

Into the Pit (znak krumpáče) nese název prvního dobrodružství a sestává především z trojice navazujících lokací. První je East-Gate (východní brána) s threatem 7 a stejným počtem žetonů průzkumu potřebnému ke zdárnému splnění. East-Gate zabraňuje hráčům bojovat s nepřáteli, kteří se tak budou hromadit ve staging area. Po splnění následuje First Hall (první chodba), která při cestování do lokace zvýší všem hráčům threat o 3. Po splnění následuje Bridge of Khazad-Dûm (most Khazad-Dûm). Když je aktivní, hráči nemohou vykládat karty. Nepotěší ani 5 kopií karty Signs of Conflict (známky boje) s jednoduchou schopností doomed 2 a surge. Navíc její shadow efekt zvýší bránícímu hráči threat o 2.

Goblins of the Deep (znak goblina s kopím) se drží svého jména a osm ze třinácti karet tvoří goblini. Za zmínku stojí tři kopie treachery karty Watchful Eyes (ostražitě pozorován), která se jako condition přidá jednomu z hrdinů a kdykoliv je tento hrdina na konci fáze boje vyčerpán, přidá se do staging area další karta z balíčku setkání.

The Seventh Level (znak cihly kovu) nese název druhého scénáře. Obsahuje objective kartu Book of Mazarbul (kniha Mazarbulu), která sice po přiřazení hrdinovi znemožní útočit, zase ale nevyžaduje jeho vyčerpání pro zapojení se k plnění questů. Aby to neměli hráči tak jednoduché, jsou zde dvě kopie karty Cave-Troll (jeskynní troll) - threat 4, síla 6, obrana 4 a 7 životů. Navíc má tenhle drobeček pro obránce značně nepříjemnou vlastnost - zranění, které zbude po zabití bránící postavy, musí hráč přiřadit další postavě. Troll tak bude, stejně jako v prvním díle filmové trilogie, zvesela decimovat celou družinu, pokud mu v tom hráči rychle nezabrání.

Hazards of the Pit (nebezpečí šachty) tvoří 4 lokace a 8 treachery karet. Treachery karta Cave In (zával) odstraní všechny získané žetony postupu z aktuálního questu i z aktivní lokace. Pokud nemůže odstranit žádné žetony, vynahradí si to alespoň schopností surge. Stejně nepříjemná (ne-li více) je karta Crumbling Ruin (rozpadající se ruina). Ta vám přikazuje vyčerpat jednu postavu a odhodit vrchní kartu z vašeho balíčku karet. Pokud je pořizovací hodnota odhozené karty stejná nebo vyšší než zbývající počet životů vyčerpané postavy, odhazujete i postavu.

Twists and Turns (zákruty a zatáčky) si hraje se světlem a tmou. Objective karta Cave Torch (jeskynní pochodeň) umožní za vyčerpání přidat 3 žetonu pokroku na lokaci s označením Dark. Má to ale háček, vždy když je pochodeň vyčerpána, otočí se vrchní karta setkání a takto odhalení nepřátelé míří rovnou do staging area. A karty lokací i treachery si přidávají svou. Do lokace Lightless Passage (temná chodba) nejde cestovat bez použití pochodně. Treachery karta Burning Low (dohořívání) přidá všem nepřátelům a lokacím ve staging area +1 k threat, případně +3 lokacím s označením Dark. Efekt této karty jde zrušit… použitím pochodně. Pozor, aby vám světlo nezhaslo!

Deeps of Moria (znak řetězu) si pro změnu libuje v použití X. Nepřátelé, lokace i treachery karty mají hodnoty nebo efekty dle X, které se rovná počtu hráčů ve hře. Radost hráčům neudělá Great Gave-Troll (velký jeskynní troll) - threat 2, síla 7, obrana 3 a 10 životů. K tomu si ještě přidejte jednu z nových schopností - imunitu proti útokům na dálku (ranged) a nemožnost přidat na toto monstrum attachment. Po udolání této agresivní hory svalů budou hráčům odměnou tři vítězné body.

Plundering Goblins (drancující goblini) tvoří hlavně goblini, kteří budou po cestě znesnadňovat život. Jasnou ukázkou takového škození je dvojice karet Goblin Archer (gobliní lukostřelec). Ačkoliv je tato příšera v zásadě slabá (útok 1, obrana 3, 1 život), má threat 48 a hráč je nemůže dobrovolně stáhnout k sobě a bojovat s nimi. Postavy se schopností ranged na ně však mohou pálit do staging area. Při odhalení zraní jednu postavu prvního hráče za jeden život. Podobných nepříjemností si hráč užije spoustu, ale některé mohou skrývat odměnu. Na takovém principu funguje lokace Plundered Armoury (vyplněné zbrojnice), která ve staging area přidává všem nepřátelům +1 do útoku. Po jejím prozkoumání ale mohou hráči vyložit z ruky 1 attachment kartu, která bude buď weapon (zbraň) nebo armour (zbroj).
 
Flight from Moria (znak mapy) se objevuje pouze v posledním dobrodružství shodného názvu a jde o docela sadistický balíček setkání. Objevuje se v něm The Nameless Fear (bezejmenný strach), který je nedotknutelný účinky hráčských karet, nemůže být přiřazen k boji s hráčem, jeho threat, síla a obrana se rovná součtu získaných vítězných bodů a má 27 životů. V kombinaci s kartou A Foe Beyond (nepřítel nad naše síly), která přikazuje poslednímu hráči dát jednomu hrdinovi tolik zranění, kolik je momentální útok bezejmenného strachu, se může stát úprk hráčů z Morie beznadějným. Aby toho nebylo málo, jsou zde ještě tři kopie Shadow of Fear (stín strachu) - attachment, který znemožní jednomu z hrdinů vyčerpání nebo připravení a vymaže textové pole postavy (a tím i všechny schopnosti). Zbavit se ho dá pouze zaplacením tří zdrojů.

Misty Mountains (znak hory) narazíme na wargy (v českém knižním překladu vrrci - velké vlčí bestie) a černé uruky. Vrrci budou především nepříjemní v boji, sami o sobě jsou dost silní a pokud dostanou shadow kartu bez efektu, vrací se po svém útoku do staging area. Se silou útoku 4 tak budou nepříjemně uždibovat síly hrdinů. K tomu jim pomůže i Warg lair (vrrčí nora), která bude tyto bestie vytahovat z odkládacího i dobíracího balíčku setkání a přesouvat je do staging area.

Zlo číhající ve tmě

O obsahu karet dobrodružství se nebudu sáhodlouze rozepisovat. Zastávám názor, že tyto karty by měli hráči objevovat až ve hře. V opačném případě ztratí příběh část svých překvapení a dramatičnosti. Přesto se na jednotlivá dobrodružství podíváme. Ty jsou celkem tři a navazují na sebe (podobně jako v základní hře): Into the Pit (do hlubin), The Seventh Level (sedmé podlaží) a Flight from Moria (útěk z Morie).

Into the Pit je úroveň obtížnosti 5 a hrdinové se v něm vydávají do útrob Morie vyhledat Balina. Tento trpaslík nedávno vedl výpravu, která si dala za úkol založit novou kolonii v kdysi slavné říši jeho předků. Od té doby o této výpravě nikdo neslyšel. Bílá rada proto vysílá hráče se zprávou pro tuto skupinu. Proč se Balin, ani nikdo jiný z jeho družiny neozval?

The Seventh Level je úroveň obtížnosti 3. Po výslechu umírajícího goblina se hrdinové snaží dostat do sedmého podlaží podzemního labyrintu. O Balinovi a jeho kolonii stále nic nevědí. V sedmém podlaží je však místnost archivu, kde by měli podle goblina Balina najít. A pokud ne, v kronice by mohlo být napsáno více informací o nově založené kolonii, včetně přesnějších zpráv o jejím umístění.

Flight from Moria je úroveň obtížnosti 7. Po zjištění osudu Balinovy výpravy a kolonie se musí naši hrdinové dostat pryč z Morie, aby mohli předat zprávu bílé radě. Útěk však nebude vůbec snadný. Tunely se jenom hemží gobliny a navíc se po velkých chodbách pohybuje stín. Stín, jenž předchází strach a neproniknutelná temnota. Podaří se hrdinům dosáhnout brány vedoucí pryč z podzemního labyrintu dříve, než je pohltí hrozba neznámého stínu?

Co čeká hrdiny dál

Khazad-Dûm se s hráči nijak mazlit nebude. Skřeti nedají vydechnout, temnota chodeb je depresivní a události jsou stejně nemilosrdné jako neúprosné. Rozšíření je velkým krokem kupředu v příběhu a kampani, mnohem menším krokem k variabilitě karet hráčů a možnostem tvorby balíčku. Tady je třeba si uvědomit, že tato LCG hra operuje s trochu jiným konceptem, než klasické karetní hry typu Magic: the Gathering. Jde zde hlavně o příběh a ten je podáván mistrně. Mechanismy karet dobře odpovídají nastoleným situacím a už při přečtení textu karet se vám vybaví přesné obrazy z knihy či filmu a jasně vidíte logiku a návaznost. Po lovu na slizké stvoření jménem Glum v základní příběhové sérii, je Khazad-Dûm jako začátek nové rozsáhlé kapitoly. Tato kapitola nese název Dwarrowdelf a bude plná trpaslíků, skřetů a temnoty klikatých chodeb podzemní říše. Musím říct, že se na tuto novou kapitolu upřímně těším.

Žádné komentáře:

Okomentovat