31. ledna 2012

Dojmy – 51st State: New Era

Mezi zaprášenými troskami se zalesklo čelní sklo nákladního auta. Konvoj obrněnců projel kolem zbytků města a jel dál směrem na východ. Obchodníci tudy jezdili neradi, protože nedaleko začínalo území mutantů. V poslední době se jejich nájezdy do okolí stupňovaly. Řidič si oddechl až po minutí cedule ohraničující území New Yorku. Na ceduli bylo napsáno: Vítejte v 51. Státě.

51st State: New Era je samostatně hratelné rozšíření hry 51st State. Jde o karetní budovatelskou hru pro 2 až 5 hráčů z prostředí post-apokalyptického světa, ve kterém se pět frakcí (Obchodníci, Mutanti, Hegemonie, New York a Apalačská federace) snaží ovládnout zbytky země, která byla dříve známá jako Spojené státy americké. Hra se odehrává ve světě Neuroshima Hex.

Svět po katastrofě

Krabice má stejnou velikost, jako první díl 51st State nebo hra Dobyvatelé vesmíru. Uvnitř je 110 karet (pravidla chybně uvádějí o pět karet méně), 5 velkých karet frakcí, 160 žetonů, 48 dřevěných žetonů zdrojů ve čtyřech barvách, 22 dřevěných postaviček (tzv. meeples), žeton prvního hráče, pravidla a referenční karta s počítadlem bodů. Pokud máte i první hru, není problém vše uložit do jedné krabice. Karty jsou pěkné, z matného materiálu, ale pro častost míchání bych je doporučil obalit - na černých hranách by asi bylo opotřebení brzy viditelné. Ilustrace a design karet nemají chybu a příjemně navozují ponurou atmosféru zdevastovaného světa. Žetony se oproti původní hře zvětšily a společně s dřevěnými komponenty jich je skutečně dostatek. Pokud navíc oba díly spojíte, dostanete úctyhodnou záplavu zdrojů. Tentokrát si tedy Portal uhlídal vydání a neopakují se materiální problémy, které provázely vydání první hry.

Mnoho hlasů označuje New Era za „51st State 2.0“. V zásadě mají pravdu, i když není vše černobílé. Pojďme si tedy srovnat hlavní rozdíly mezi prvním a „druhým“ dílem. První a nejspíš nejpříjemnější rozdíl jsou pravidla. Oproti původní hře jsou mnohem lépe napsaná, jasná a s dostatečným množstvím příkladů. Lépe řešené je i počítadlo bodů, které bylo u původní hry na zadní straně krabice. Zde je sice stále trochu nevhodně na referenční kartě, ale po první hře už se na ní prakticky nepodíváte. První novinkou je pátá frakce Hegemonie, která získává každé kolo všebarevný žeton kontaktu s hodnotou jedna. Pro začátek velmi zajímavá vlastnost, stejně jako možnost hrát až v pěti hráčích.

Příjemnou změnou jsou dřevěné žetony zdrojů, které jsou na kartách hezky vidět. A když padla řeč na karty, tak novinkou jsou názvy karet ve třech jazycích a především nová modročervená (až na výjimky) šipka v pravém horním rohu střední bílé části karty. Ta udává obranou hodnotu lokace. Tato šipka je středobodem nově zahrnuté přímé interakce hráče s lokacemi ostatních hráčů. Hráči mohou nově s lokacemi soupeřů obchodovat, ale také je vyplenit a zničit. Oproti první hře také zmizely karty vůdců, ale na hře samotné to není tolik poznat, a přestože jsou vůdci zajímavou (leč hráčsky považovanou za přehnaně silnou) herní změnu, hra plyne dobře i bez nich.

A jak je to tedy? Je New Era rozšíření, nebo spíše samostatná hra? Absence šipky obrany u karet z 51st State není nepřekonatelným problémem. Obrana lokace vyplývá z jejího typu (výrobní, akční, vlastnost), takže stačí karty řadit do tří řad nad sebou a hned vidíte, kolik má jaká karta obranu. Hra při smíchání funguje dobře, hráči mají k dispozici více karet a nestane se tak snadno, že by se vyprázdnil dobírací balíček. Přesto je New Era zcela uspokojivá i sama o sobě. Sám ji vidím spíše jako samostatnou hru, pro kterou může původní 51st State paradoxně fungovat jako rozšíření.

Boj o moc

Na začátku hry si hráči rozdělí herní frakce a vezmou si příslušné karty a žetony frakcí. Následně se zamíchá 100 karet lokací a kontaktů a každý hráč dostane 4 karty. Následně si hráči doberou další karty ve stylu draftu. Tento způsob se v podobné formě objevuje ve hrách Ascension nebo Star Trek Deck Building Game. Jde o to, že se z dobíracího balíčku otočí několik karet, které si hráči postupně rozebírají a karty se doplňují. Jakmile tímto způsobem hráči získají dvě karty, vezmou si třetí skrytě z vršku dobíracího balíčku. Poté všichni hráči získají dle svých vyložených karet a obchodních smluv všechny zdroje a výhody. V tento okamžik se musí také hráči rozhodnout, zda využijí bonus za vypleněné lokace. První hráč může následně začít kolo.

Hra se dělí na velká kola, kde se v rámci kola hráči střídají ve vykonávání možných akcí. Těch je celkem dvanáct a hráči tak mají opravdu dostatek možností, co dělat. Za akci lze vykládat karty, posílat své dělníky na lokace, měnit karty na ruce atd. Hráči se střídají v akcích, dokud všichni neohlásí pass. Jakmile hráč ohlásí pass, je v zásadě mimo hru ve všech směrech. To znamená, že na jeho lokace není možné útočit, posílat své dělníky, uzavírat smlouvy atd. Pass tak neznamená jenom ukončení kola, protože hráči dojdou akce. Může být také zajímavým strategickým tahem, který poškodí herní plán soupeře. Poté kolo končí, všechny nevyužité zdroje (ne vítězné body!) se zahodí, vyhodnotí se změny na počítadle bodů, a pokud žádný z hráčů nezvítězil, začíná další kolo.

Tady je třeba osvětlit ikonografii karet, která se zprvu může zdát nepřehledná nebo snad zmatečná, ale jakmile do ní proniknete, je vše na první pohled jasné. A pokud ne, poslouží referenční karta, kde je vše dostatečně srozumitelně popsáno.

Karta se dělí na tři části - horní červený pruh, střední bílou část a spodní modrý pruh. Horní červená část představuje jednorázový bonus, který hráč získá dobytím a vypleněním této lokace. K tomu slouží hráčům akce prezentované červenými žetony se šipkou. Spodní modrý pruh představuje menší bonus z obchodní smlouvy s lokací. Oproti dobytí ovšem dává modrá část bonus na začátku každého kola. K obchodování s lokací musí hráči použít žetony se šipkou v modré barvě. Hráči získávají tímto způsobem další zdroje, dělníky, vítězné body, karty apod. Oba tyto druhy karet se umisťují pod kartu frakce tak, aby byl vidět pouze červený nebo modrý pruh. Ovšem pozor! Hráč může mít najednou pouze tři karty vyplenění a obchodních smluv a to dohromady! Je tedy třeba pečlivě zvážit, kdy se dobytí nebo obchodování skutečně vyplatí.

Prostřední část mohou hráči využít, pokud lokaci tzv. začlení do své říše. Pro tento účel slouží poslední typ žetonů se šipkou, který má béžový odstín. Do kterého ze tří typů karta lokace patří, poznáte snadno. V horní a dolní části kruhu jsou malé značky. Pokud je dole normální značka továrny, jedná se o výrobní lokaci. Nahoře je pak dělník a to buď normální (výrobní lokace otevřená ostatním hráčům), nebo přeškrtnutý (ostatní hráči nemohou na lokaci poslat své dělníky). Pokud je dole přeškrtnutá značka továrny, jde o kartu vlastnosti. Karty vlastností automaticky produkují bonus, pokud hráč splní jejich podmínku (např. vylož určitou kartu a dostaneš vítězný bod). Pokud je v horní části přeškrtnutý dělník a dole normální dělník, jde o kartu akce. Aby hráč takovou lokaci aktivoval, musí na ni poslat svého dělníka.

Další možností jsou karty kontaktů, které jsou celé šedé, modré, červené, nebo v kombinaci těchto barev a jsou orientované na šířku. Ty dávají jednorázové bonusy nebo žetony kontaktů pro vyplenění, obchodování nebo začlenění lokací.

Celou hru provází tzv. „pravidlo tří“. Je to jednoduchá pomůcka, která hráčům dobře připomíná fungování a omezení herních mechanismů. Jedno z pravidel jsme si již řekli - hráč v jednu chvíli nemůže mít více než tři karty vyplenění a obchodních smluv pod kartou své frakce. Stejně tak nemůže mít hráč v jednu chvíli více než tři dohody s lokacemi soupeřů. Nanejvýš tři žetony vítězných bodů mohou být umístěny na kartě lokace, kterou hráč začlenil do své říše (výjimky z tohoto případu jsou jasně popsány v pravidlech). A konečně tři dělníky může hráč v jednom kole poslat pracovat do otevřených výrobních lokací soupeřů.

Hru vyhrává hráč, který jako první dosáhne 33 a více vítězných bodů. Body se v této hře nekumulují, ale vždy se na konci kola vyhodnotí aktuální stav. Za každou lokaci začleněnou v říši získává hráč 1 vítězný bod. K tomu se přičtou žetony bodů na kartě frakce a žetony bodů na kartách lokací.

Navštívíte padesátý první stát?

Má cenu navštívit spálenou zem, ve které se přeživší perou o zbytky moci? Nebudu otálet s odpovědí a rovnou řeknu: jednoznačně ano! Hra má jednoduchá pravidla (ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat), je svižná a nově zahrnutá interakce je výborná. S možností obchodovat nebo ničit lokace soupeřů přichází další rozměr. Hráči už si nehrají každý na „svém písečku“. Je opravdu nutné sledovat, co mají ostatní hráči za lokace a zdroje a podle toho reagovat svou hrou. Výběr akcí je tak rozsáhlý, že i přes jednoduchost nabízí nepřeberné množství možností, jak hru pojmout. Jde hrát skutečně agresivně a napadat ostatní hráče, můžete se zaměřit na obchodování nebo výstavbu a jistě bych našel další a další možnosti. Pokud by měl hráč se sérií 51st State začít, doporučil bych mu spíše New Era než první hru. Tu momentálně beru jako rozšíření, které je dobré a díky vůdcům dostatečně zajímavé, ale není nutné.

2 komentáře:

  1. Vypadá to fakt nádherně! Ale další karetku si prostě nemůžu dovolit! :D

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem si taky říkal... :-) Ale dokud to člověka baví a je s kým hrát, uživí se to. Výhodou karetky je hlavně skladnost, na cesty se vozí mnohem lépe než větší deskovky. I tady stačí menší krabička na karty a žetony a body se můžou zapisovat třeba na papír apod. ;-)

    OdpovědětVymazat