16. prosince 2011

Dojmy – The Lord of the Rings: The Card Game

J.R.R. Tolkien vytvořil jeden z prvních fantasy příběhů, který zcela pohltil čtenáře svým rozsahem a detailností. Vždyť anglický profesor literatury pro svou Středozem vymyslel mimo jiné zcela nový jazyk, obsáhlou historii světa a dokonce rodokmeny mnohých postav! Kniha Hobit aneb cesta tam a zase zpátky a trilogie Pán prstenů se staly klasikou žánru fantasy. Na počátku 21. století zažil tento příběh opětovný rozmach spojený se zfilmováním trilogie (a dvoudílný film zachycující děj knihy Hobit se momentálně natáčí). Středozem se snažily zachytit i mnohé hry a my se dnes podíváme na nejnovější karetní provedení od společnosti Fantasy Flight Games – The Lord of the Rings: The Card Game (dále jenom LotR LCG).

Živoucí karetní hra

Karetních her na téma Pána prstenů již vzniklo několik, přičemž poslední sběratelská karetní hra převzala inspiraci i vzhled z filmové trilogie. Formátem se hra nevymykala standardu nastavenému hrou Magic: the Gathering. V tomto směru udělala společnost FFG jistý pokrok, když přišla se svým vlastním systémem karetních her použitým např. u A Game of Thrones, Call of Cthulhu, Warhammer Invasion a posledně oznámených Star Wars. LCG (living card game) formát je výjimečný v tom, že rozšiřující balíčky her mají pevně daný obsah a obsahují tolik kopií jedné karty, kolik je možné využít v balíčku. Neexistují zde tzv. „boostery“ tedy balíčky obsahující cca 10-20 náhodně smíchaných karet různé vzácnosti. FFG tímto způsobem účinně eliminují náhodný příděl karet hráčům i rozdělení karet na vzácné a obyčejné. Jedinou výjimkou jsou startovní balení her, které nemusí obsahovat všechny karty v tolika kopiích, kolik je možné hrát v balíčku. Zde by jistý rozkol ve vzácnosti mohl nastat. LotR LCG je hra primárně určená pro 1 až 2 hráče, už se základním balením je ale možné hrát hru až ve čtyřech (ve hře více hráčů ovšem klesá obtížnost).

Vypadá to dobře?

V základním balení hry naleznete 226 karet, tři druhy kulatých žetonů, velký žeton prvního hráče, dvě počítadla ohrožení a pravidla obsahující tři úvodní scénáře. V doplňujících balíčcích nazývaných „adventure pack“ naleznete vždy 60 karet a další scénář dobrodružství. FFG je známá svým důrazem na vzhled her a LotR LCG není výjimkou. Design karet je jasný, přehledný a krásně tematický. Výtky bychom jen těžko hledali u ilustrací vycházejících čistě z knižní předlohy. Kvalita karet je ucházející, ostatně jako u všech her od FFG, ale pro časté míchání bych přesto doporučil pořídit obaly. Žetony jsou tlusté a dobře vyříznuté, takže prakticky nehrozí jejich poškození při vyloupávání. Sympatickým doplňkem jsou také počítadla ohrožení, která sestávají ze dvou kol s číslicemi a vrchní deskou, přičemž dohromady vše spojíte přiloženými plastovými cvočky. Stejně tradiční je u FFG sice hezky ilustrovaný, ale značně nepraktický papírový insert, který neumožňuje přílišné třídění karet.

Karty se dělí na karty hráčů a karty dobrodružství. Karty hráčů se dělí do čtyř barev představujících čtyři hlavní vlastnosti – Leadership (schopnost vést), Lore (znalosti), Spirit (duše) a Tactics (taktika). V každé barvě pak mají hráči k dispozici hrdiny, spojence, předměty a události, které jim budou v jejich pouti pomáhat. Na druhé straně jsou karty dobrodružství, které se dají rozdělit na dva druhy – samotný příběh a jednotlivá setkání. Karty příběhu slouží jako úrovně daného dobrodružství, které musí hrdinové postupně plnit, až dojdou vítězství, nebo zemřou při snaze zvítězit. Setkání tvoří karty nepřátel, tajemná a zlověstná místa, která hrdinové v průběhu dobrodružství navštíví a karty zrady, které prezentují události škodící hráčům.
 
Jak čelit nástrahám zla

Hráči si tedy vyberou jednoho až tři hrdiny a připraví balíčky karet, se kterými budou hrát. Tato část je stejná jako u obdobných karetních her. Poté si připraví dle pokynů karty dobrodružství a připraví balíček setkání. Nebudu zde příliš zabíhat do pravidel, která si společně s komponenty můžete díky amatérským překladatelům stáhnout v českém jazyce zde.
Hráči se v rámci kola vydávají plnit své poslání, mohou cestovat do jednotlivých oblastí a bojují s nepřáteli. Všechny tyto činnosti vaše postavy vyčerpávají a nelze je tedy neomezeně používat na všechny věci. Hráč se musí rozhodnout, zda postavu použít na plnění úkolu, nebo si ji radši nechat v záloze pro boj či pro její zvláštní schopnost vyžadující její vyčerpání. Klíčoví jsou zde hrdinové, kteří slouží nejenom jako mocné postavy, ale také zastávají funkci zdrojů, kterými platíte za vyložení dalších karet. Na začátku každého kola získá každý živý hrdina jeden žeton zdroje. Pokud hrdina padne, nedává se do odkládacího balíčku, ale je de facto odstraněn ze hry. Hráč tak přichází každé kolo o jeden žeton zdroje. A taková ztráta je zde citelná. Na začátku kola dají hráči po jednom žetonu zdroje na každého živého hrdinu, vezmou si jednu kartu a mají možnost vykládat karty.

K plnění úkolu hráči přiřadí libovolný počet postav a do oblasti úkolu se z balíčku setkání přidá tolik karet, kolik je hráčů. Poté se porovná hodnota součtu síly vůle všech postav a hodnota součtu ohrožení všech karet v oblasti úkolu. Pokud je síla vůle větší, přidá se odpovídající počet žetonů pokroku na kartu příběhu nebo na aktivní oblast, do které hrdinové cestovali. Jestliže jsou hodnoty stejné, neděje se nic. A v případě vyšší hodnoty ohrožení si hráči o daný přebytek zvýší své ohrožení na počítadlech. Pokud hráči mají dostatek žetonů pokroku na kartě dobrodružství a splňují podmínky pro splnění, kartu odkládají a vyhodnotí další úroveň. Jestliže takto splní i poslední kartu, vítězí. Po plnění dobrodružství mají hráči možnost cestovat do jedné z lokací, které jsou v oblasti úkolu. To provedou tak, že její kartu přemístí na místo aktivní oblasti.

Jedním ze zajímavých prvků je míra ohrožení, k jejímuž záznamu slouží přiložená počítadla. Hráč si na začátku nastaví tolik ohrožení, kolik je součet jeho startovních hrdinů. Hráč si zvyšuje své ohrožení o jedna na konci každého kola, ale ve hře je mnoho nebezpečí, která mohou tuto hodnotu dále zvyšovat či snižovat. U scénáře je vždy určeno, při jaké výši ohrožení hráč prohrává a je eliminován ze hry. Běžně je míra stanovena na padesát, kdy u tří startovních hrdinů začínáte s hodnotou okolo třiceti. Jedná se o velmi účinný mechanismus, který zabrání hráčům v pomalém vyčkávání a zdlouhavému budování pozice a naopak nutí k rozhodnosti a rychlosti.
Další způsob, kterým hra pobízí k tempu je systém boje a přiřazování nepřátel hráčům. Nepřátelé se totiž po plnění úkolu a cestování přiřazují k hráčům, a pokud nejsou zabiti, zůstávají u hráče i další kolo. Boje tak pokračují, dokud nejsou nepřátelé zabiti, nebo není hráč eliminován ze hry. Boj probíhá ve dvou částech – útok nepřátel a útok hráče. Při útoku nepřátel si vyberete, zda budete útoky bránit a kým, nebo je necháte nebráněné. Bráněné útoky proběhnou porovnáním příslušných hodnot, přidělením žetonu zranění, nebo odstraněním zničených bytostí. Pokud hráč útok nebrání, veškeré zranění udělené nepřítelem musí přiřadit jednomu svému hrdinovi. Každý by si tak měl dobře rozmyslet, kdy se vyplatí útok nebránit. Nutno dodat, že každého nepřítele lze bránit pouze jediným obráncem. V případě obráncovi smrti však přebývající zranění není udíleno hrdinům.

Prosté matematické souboje ovšem okořenili autoři špetkou náhody v podobě karet stínových efektů. Na každou útočící příšeru se dá skrytě jedna karta z vrchu balíčku setkání. Po přidělení obránců se při vyhodnocení karty otočí a mohou nastat dvě situace: 1) karta má prostý herní text, nebo 2) karta má pod herním textem černou čáru s popisem stínového efektu. V prvním případě se nic neděje, karta se odloží a boj proběhne běžným způsobem. Ve druhém případě už ale k útoku přibude zvláštní bonus nebo účinek stínového efektu, které jsou povětšinou dost silné a zničující. Poté následuje útok hráče, který vybere nepřítele a přiřadí k němu libovolný počet útočníků. Zapojit se mohou i postavy spoluhráče se schopností střelby. Po boji následuje konec kola, žeton prvního hráče se předá hráči po levici, ohrožení se zvýší o jedna a začíná kolo další.

Středozem ožívá před očima!

Ačkoliv se hra na první pohled tváří jako jedna z mnoha dalších sběratelských karetních her, nenechte se zmást. Vymyká se totiž výborným kooperativním příběhem. Hra klade skutečně silný důraz na spolupráci, kde jeden bez druhého bude jenom obtížně čelit nástrahám hry. Jakmile je jeden vyřazen ze hry, je vyřazení druhého povětšinou otázkou velmi krátkého času. Hráči se tak musí rozhodovat, domlouvat (v rámci pravidel) a koordinovat své akce. Díky neznalosti karet na ruce spoluhráče je navíc elegantně a poměrně efektivně eliminována hrozba tzv. „vládce loutek“ (jeden hráč hru řídí a ostatní plní jeho příkazy). Stejně tak i důraz na příběh dělá z hraní LotR LCG jedinečný zážitek. Je znát, že autoři se pečlivě seznámili nejenom s trilogií Pána prstenů a Hobitem, ale také s ostatními knihami a informacemi o Středozemi.
I přes mou averzi ke sběratelskému formátu karetních her, jsem byl touto hrou zcela unesen, stejně jako většina hráčů, se kterými jsem ji mohl hrát. Důkazem toho je, že několik hráčů, kterým jsem hru ukazoval, si ji obratem pořídilo a v mé herní skupině se stal LotR LCG nejhranější hrou. Vidím pro to několik důvodů, které souvisí mimo jiné s formátem sběratelských karetních her. Hra je velmi rychle připravena i sklizena a nevyžaduje moc velký stůl nebo herní plochu. Herní doba je kolem hodiny, u delších a obtížnějších dobrodružství se drží do dvou hodin i ve čtyřech hráčích. Velmi intenzivní kooperace hráčů a velké množství možností, jak naložit se svými kartami. A nakonec, ale nikoliv v poslední řadě, je to mohutným příběhem J.R.R. Tolkiena. Ten je zde zpracován úchvatným způsobem, ať už po vizuální stránce, nebo výběrem doprovodných textů a dobrodružství, které ctí logiku, zeměpis, historii i postavy Středozemě. K tomu jsou vedeny i rozšiřující balíčky, které tvoří příběhové celky a hráč tak může postupně plnit jeden velký děj složený z malých kapitol, stejně jako v knihách. Pro milovníka Středozemě je tato hra zadostiučiněním a pro mne osobně se stala ukázkou, že i formát sběratelských karetních her může přinést něco nového.

2 komentáře:

  1. Jako hráč zběhlý v hraní TCG jsem byl velmi příjemně překvapen tím, že je hra i po vydání několika rozšíření vyvážená, protože narozdíl od klasické TCG vydavatel neusiluje o vydávání stále "silnějších" karet kvůli tržbě. Také skvělý kooperační aspekt hry, silný příběh a geniální grafické ztvárnění z ní činí součást většiny deskoherních setkání naší skupiny. Těším se na obdobu ve světě Star Wars. Kaďous

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky napsáno. Z mnoha deskových či karetních her je pro mne tato jednoznačně nejoblíbenější.

    OdpovědětVymazat