5. prosince 2011

Dojmy - Panic Station

Odlehlá stanice, jejíž posádka se odmlčela a nejde s ní navázat spojení. Je poslána vojenská skupina, která má vše vyšetřit. Výsadek ovšem dopadne katastrofálně, takže teď před vstupem do základny stojí skupina bez zásob, vybavení a bez nejmenšího tušení, co je čeká uvnitř.

Panic station je kooperativní hra využívající mechanismus zrádce, při kterém je jeden z hráčů ve skutečnosti proti skupině a snaží se jí škodit, aniž by byl odhalen. Podobný mechanismus představují robotičtí cyloni ukrytí mezi lidmi ve hře Battlestar Galactica dle známého sci-fi seriálu. Rozdílem je především možnost zrádce nakazit ostatní hráče, kteří mohou následně nakazit další. Mezi hráči se tak s každou tajnou výměnou karet šíří paranoia. Kdo je ještě člověk a koho ovládají zákeřní parazité?

Zatímco cílem hráčů je najít hnízdo parazitických bytostí a spálit ho pomocí tří karet benzinu, zatímco cílem nakažených je jim v tom zabránit, ideálně pak nakažením všech hráčů, nebo zabitím všech lidí. Hra trvá kolem půl hodiny a zážitek se svou atmosférou dá přirovnat k prvnímu a druhému dílu série Vetřelec a filmu Věc. Sérii o vetřelcích připomíná vesmírná základna zamořená neznámými parazity, postavy androidů a boj celkově, zatímco horror Johna Carpentera připomíná především naprostá paranoia a nejistota, kdo ještě je člověk, kdo ne a jak se nákaza šíří.


Na internetu se strhla velká diskuze o pravidlech kvůli nejasnému (resp. jasnému, ale hráči nelibě přijatému) určení vítěze na konci hry. Zatímco u zničení hnízda lidmi jsou lidé jasnými vítězi, u smrti všech lidí je nejasné, zda vítězí pouze původní nakažený, nebo vyhrávají všichni nakažení atd. Hlavní argumentací hráčů byla možnost dobrovolného přidání se na stranu nakažených, pokud vyhrávají. Musím oponovat, že při naší zkušební hře snad nikoho taková možnost nenapadla, protože tato hra se nedá hrát čistě na vítězství ve smyslu nahromadění největšího počtu vítězných bodů, ale i přes logickou snahu zvítězit je na této hře hlavní tíživá atmosféra spojená s nejistotou. Ve správné skupině hráčů, kteří si chtějí zahrát především kvůli atmosféře a nemusí za každou cenu vyhrát, bude mít Panic Station nepochybně úspěch.

Hru představí na českém trhu v plné lokalizaci nakladatelství Rex hry v únoru 2012 pod názvem Stanice Paranoia.

Žádné komentáře:

Okomentovat