14. prosince 2011

Speciál - Dungeons & Dragons

Společnost Wizards of the Coast je na poli společenských her proslulá především svou značkou Magic: the Gathering, kterou Richard Garfield představil před mnoha lety v roce 1993 a dodnes se jedná nejenom o živou hru, ale o jednu z předních značek na poli sběratelských karetních her. Společnost „kouzelníků z pobřeží“ má však ještě mnohem starší značku (1974) a tou je série Dungeons & Dragons (zkráceně D&D) známá především jako "pen&paper" RPG svět (česky známější jako hra na hrdiny, podobně jako např. česká varianta systému Dračí doupě). Tento herní systém se stal vlajkovou lodí mnoha dalších následovníků a zároveň zůstal až do dnešního dne vlajkovou lodí prezentující hry na hrdiny (momentálně již ve 4. edici pravidel). Systém a svět D&D slavil úspěch také v počítačových hrách, knihách, v podobě kresleného televizního seriálu pro děti i v různých deskových hrách. A jelikož je tento blog zaměřený na deskové a další společenské hry, podíváme se na poslední herní přírůstky v tomto fantasy prostředí.
Pozn.: Na konci článku jsou odkazy na obsáhlé videorecenze (anglicky) všech zmíněných her.

Zuby upíra, hněv draka a legenda Drizzta

Asi nejvýrazněji o sobě dal herní systém převzatý z klasického D&D vědět v podobě trojice samostatně hratelných dungeon crawl her, které jsou oproti např. známému Descentu plně kooperativní a jeden až pět hráčů hraje čistě proti hře. Tím pádem je také možné hrát uspokojivě i v jednom hráči.
První v této linii byl Castle Ravenloft, který přinesl tajemný hrad s jeho krvesajným pánem a hlavně přinesl 42 detailně provedených plastových figurek (tematicky nemrtví) a poměrně odlišné grafické zpracování komponentů, než jaké se dnes převážně objevuje. Z produkce jiných společností, jsme zvyklí na bohaté ilustrace, ať už vážně či humorně laděné, množství barev apod. Tvůrci této série se vydali jiným směrem a komponenty by se daly označit za vizuálně strohé, s malými obrázky (pokud vůbec) a více textovými poli. Tady je na každém hráči zhodnotit (viz. obrázky kolem), zda se jedná o výhodu či nevýhodu, každopádně tento styl věrně odkazuje k původní hře na hrdiny založené na práci lidské fantazie, zde navíc ulehčené figurkami na variabilním herním plánu. Hra představila jednoduchý systém průzkumu podzemí, karet událostí a umělé inteligence příšer v podobě karet s možnostmi akcí a reakcí. Ošizeni nebyli ani fanoušci tzv. „lootování“, tedy vykrádání pokladů a obírání padlých, které je v Ravenloftu řešeno v podobě rakví na chodbách, ve kterých mohou hrdinové nalézat poklady, probouzet monstra, nebo také probudit samotného pána hradu, kterého snadno poznáte dle značně vyvinutých špičáků.
Druhou hrou v pořadí byl Wrath of Ashardalon, který se tematicky zaměřil na podzemí dračí hory a přinesl kromě další záplavy figurek také systém dveří, které musí hrdinové v podzemí otevírat. Dále pak poměrně abstraktní bonusy pokladů z Raveloftu nahradily klasické předměty, hrdina tak může najít vorpálový meč, ohnivou hůl, nebo štít, přičemž najednou může využít výhodu plynoucí pouze z jednoho předmětu pro útok a z jednoho předmětu na obranu. Wizardi dali hráčům k dispozici trojici scénářů, které umožňují hru kombinující tento díl s předchozím Ravenloftem, přičemž celkově je možné hry spojit smícháním různých druhů příšer, dílků mapy apod. Více o tomto dílu série se již brzy dočtete na našem blogu v samostatných dojmech ze hry.
Poslední novinkou momentální trilogie je The Legend of the Drizzt, která se zaměřuje na podzemí a v názvu nese jméno hrdiny knižní série od R.A. Salvatora – temného elfa Drizzta Do'Urdena. Hra v zásadě kombinuje to nejlepší z předchozích dvou dílů, ať už materiálně, mechanismy (např. poměr předmětů a abstraktních výhod v kartách pokladů je vyrovnaný), nebo třeba novým přístupem ke scénářům, neboť ve hře naleznete i několik scénářů kompetitivních, ve kterých soupeří dva týmy hráčů. Přestože jednou z premis a výhod této D&D série je právě úplná kooperace, přidává tento prvek soupeření další zajímavé možnosti a důvody k opětovnému hraní. Neméně zajímavá je i možnost hrát v některých scénářích za „záporné“ postavy  Artemise a Jarlaxla. Momentálně poslední hra si nese značnou výhodu v příběhovém pozadí knižní série, jejíž přečtení znovu přidá na atmosféře, jak budou hráči poznávat situace z knih a dostanou možnosti si sami vyzkoušet, jak by na místě Drizzta uspěli.

Boj o Nerath
Zcela jinou cestou se vydal titul pro 2 až 4 hráče Dungeons & Dragons: Conquest of NerathBoard Game. Jedná se o strategii (či spíše o odlehčenou wargame) podobnou sérii Axis & Allies a autoři se to ani nesnažili příliš zakrýt (zde se nejedná tak docela o náhodu, protože Wizards of the Coast byli jedním z vydavatelů/distributorů této série). Ve hře je tedy několik stran v konfliktu, hráči dobývají území, mají k dispozici několik druhů jednotek atd. Nebyla by to ovšem hra z prostředí D&D, kdyby fantasy atmosféra nekapala po rozložení herního plánu ze stolu! Dočkáme se velkého množství miniatur (přesně 252!) jedinečných pro každou stranu, herního plánu světa Nerath, a také jednoduchého soubojového systému. Síla figur se zde měří počtem stěn kostek, kterými bojuje (slabé jednotky tak útočí šestistěnnou kostkou, zatímco ty nejsilnější dvacetistěnnou).
Další předností je úvodní rozmístění sil po mapě tak, aby od začátku probíhal konflikt mezi všemi hráči a nedošlo k izolaci jednotlivce, který by tak přišel o možnost aktivně se účastnit hry. Další zajímavostí je možnost prohledávání dungeonů (jak jinak s ohledem na název značky :), kde může hráč v případě úspěchu získat poklady. Cílem hry je získat daný počet vítězných bodů za dobytí soupeřových měst, nebo za získání daného počtu pokladů. Hra navíc umožňuje dva typy hry – každý proti každému a týmovou variantu „hodní proti zlým“, tedy lidé společně s elfy proti orkům a nekromantům. Pokud se hráčům líbil herní styl Axis & Allies, ale nejsou fanoušky druhé světové války, může pro ně Conquest of Nerath znamenat příjemnou fantasy alternativu.

Budoucnost značky

Další pokračování dungeon crawl série, případného rozšíření ke Conquest of Nerath, nebo jiné deskové hry zatím obestírá mlha neznáma. Wizards of the Coast v posledních měsících oznamují především své novinky na poli videoherní zábavy, ať už jde o převedení hry Magic: the Gathering na PC a zřejmě i v nějaké podobě na stále modernější tablety a chytré telefony, či o aplikaci známých D&D světů na sociální sítě, jakými jsou Facebook či Google +. O dalších deskových hrách ze světa podzemí a draků však žádná zpráva nepřichází. Fanouškům dungeon crawl  série by však stačila i větší podpora v podobě dalších scénářů, volitelných pravidel a kreativních možnostech propojení všech tří titulů. O část z toho se starají fanoušci, ale oficiální podpora by byla i tak sympatická.

Svět, který v roce 1975 poprvé představil Gary Gygax, žije velmi aktivně dál ve všech svých podobách, v knižních sériích, v počítačových hrách a především pak v původní podobě hry na hrdiny, ke které vznikají stále další moduly s dobrodružstvími, miniatury a další doplňky. Co se týče společenských her, po legendě Drizzta zatím Wizards neoznámili přípravu žádné další hry, ale je jisté, že tuto herní oblast neopustí na dlouho. A buďte si jisti, že jakmile se vrátí, najdete to na našich stránkách.

Odkazy:
Videorecenze Castle Ravenloft od Marca Arnauda (anglicky)
Videorecenze Wrath of Ashardalon od Marca Arnauda (anglicky)
Videorecenze The Legend of the Drizzt od Toma Vasela (anglicky)
Videorecenze Conquest of Nerath od Toma Vasela (anglicky)

2 komentáře:

  1. Conquest of Nerath... mlask. Asi ho zase rozložím. Koukám, že oproti ostatním hrám s tématikou DaD je krásně barevnej.

    OdpovědětVymazat
  2. Byla tu ted kamaradka a prosli jsme vlastne celou tu serii od Ravenloftu po Drizzt a porad se tvarila tak nejak divne (shanela hru pro kluka 12 let a tatinka), ale pak jsem vytahl Nerath a bylo to jasne. Melo me to napadnout hned na zacatku. Pro tuto kombinaci je to uplne perfektni hra, zvlast kdyz neni ani ta naglictina zadny problem. A mas pravdu, ale jen co se tyce planu, karty jsou stejne strohe, jako u cele trilogie :-)

    OdpovědětVymazat