Zlaťák věděl, že přišel jako
druhý ve chvíli, kdy otevřel dveře krčmy. V koutě už seděli dva muži a
kolem nich hlouček postav všelijakých ras, velikostí, schopností a… záměrů. Zlaťákovi
bylo jasné, že jsou od městské stráže. Snažili se naverbovat pár hrdinů na
patálii za městem. On měl vlastní úkoly a jeho schůzka byla pro Zlaťákova
chlebodárce mimořádně důležitá. Svůj kontakt našel ve druhém rohu krčmy, přesně
jak bylo domluveno. Té noci se po celém městě odehrávala podobná setkání, která
měla rozhodnout o osudu celého města.
Společnost Wizards of the Coast, která si
drží silnou licenci světa Dungeons & Dragons, se pustila do zajímavé hry.
Svět velkolepé fantasy a heroických dobrodružství spojila s euro hrou a
vzniklo tak dílo s názvem Lords of the Waterdeep. O jakou hru jde, jak se hraje a jaký na nás udělala dojem,
se dozvíte v dnešním článku.
Klenot mezi městy
Lords of the Waterdeep je
hra pro 2 až 6 hráčů s herní dobou okolo jedné hodiny, která je postavena
na principu worker placement. To
znamená, že hráči posílají své panáčky (dělníky, služebníky apod.) na různá
pole na herním plánu, čímž získávají rozličné zdroje, akce a výhody. Záludnost spočívá v tom, že počet vašich přisluhovačů je omezený a polí, která byste chtěli
využít, je více. Navíc vám mohou některá pole zabrat vaši soupeři. Na stejném principu
je postavená i hra The Manhattan Project,
o které jsme psali dříve. Cílem hry
je získat co největší vliv a věhlas ve městě Waterdeep, čehož hráči dosáhnou
nahromaděním zlata, hrdinů, ale především plněním veřejných úkolů i tajných
cílů.
Ve větší krabici, která připomíná knihu, možná kroniku města, najdete
ve výborném insertu herní plán města Waterdeep, barevná a přehledná pravidla, 5 hráčských karet
představujících různé frakce, 100 dřevěných kostek ve čtyřech barvách
(hrdinové), 5 dřevěných žetonů na počítadlo bodů, 25 dřevěných postav v pěti
barvách hráčů, 1 dřevěný vyslanec a 1 poručík. Dále pak dřevěná věžička
označující prvního hráče, 11 karet tajných cílů, 50 karet intrik a 60 karet
úkolů. Tím ale ještě nekončíme, protože v krabici je ještě 24 dílů budov,
45 žetonů ovládání budovy v pěti barvách, 50 čtvercových peněz a 10
půlměsícových peněz s hodnotou pět, 36 žetonů vítězných bodů ve tvaru
drahokamu a 5 žetonů sta vítězných bodů. Jak sami vidíte, krabice je opravdu
plná. Co se kvality komponent týče, těžko bych hledal výhrady. Herní plán je
pevný a přehledný, karty netrpí žádnými vadami, u dřevěných komponent se těžko
hledá chyba. Obzvláště hezké jsou netradiční žetony mincí, které si můžete prohlédnout na
jedné z fotek v článku.
Pravidla jsou přehledná, bohatě ilustrovaná a
celkově jsem s nimi neměl problém. Obsahují glosář pojmů, diagram rozložení
herních komponent v insertu, popis všech herních polí, budov a karet
tajných cílů, a také přehledovou kartu pravidel, kde je jasně napsáno, co má
dostat hráč na začátku hry a sumář pravidel. Hra je ve své podstatě natolik
jednoduchá, že tato přehledová karta zkušenějším hráčům stačí pro bezproblémové
hraní. Než pokročíme k samotnému hraní, představíme si o něco blíže
některé komponenty a především pak insert (vnitřní pořadač komponent) krabice, který svým zpracováním výrazně přesahuje
většinu insertů na herním trhu.
Geniální uspořádání města
Lords of the Waterdeep se
může pyšnit jedním z nejlepších pořadačů, co jsem kdy viděl. Každá věc má v něm své místo, kam přesně zapadá, ať už to jsou místa pro karty, dřevěné panáčky
nebo misky na dřevěné kostky představující hrdiny. Uspořádání si můžete prohlédnout na přiložené fotce. Co je ovšem ze všeho nejlepší – mapa doléhá do pořadače natolik přesně,
že když budete s krabicí (zavřenou samozřejmě :) třást sebevíc, žádné
komponenty nevypadnou, nesmíchají se, zkrátka nic. Tím ovšem promyšlenost
insertu nekončí. Asi jste se sami setkali s problémy vyndat z některých
krabic karty. U tohoto pořadače to nehrozí, na obou stranách karet jsou
prohlubně, takže stačí zatlačit na jednom konci karet a ty se vám takřka samy
dají do ruky. To samé platí i u žetonů. V tomto insertu spatřuji pro mě
pouze jedinou nevýhodu – nedáte do něj obalené karty. Na druhou stranu nejde o
nějakou deck-building hru, karty se zde nemíchají tak často (povětšinou jednou
na začátku hry), takže bych zde obaly nijak vehementně nevyžadoval. Každopádně
je příprava hry díky takto dobře udělanému pořadači velmi rychlá a zabere sotva
pár minut. Tolik tedy k plastové výplní krabice, pojďme si teď vysvětlit, k čemu slouží
další komponenty.
Ve hře jsou celkem tři druhy karet – úkoly (Quest), intriky (Intrique)
a tajné cíle. Úkoly jsou středobodem cesty k vítězství. Představují
dobrodružství a služby, které mohou hráči plnit pro získání vlivu a věhlasu, který je zde chápán
jako vítězné body. Úkoly jsou celkem pěti druhů, což může mít vliv na některé
skryté cíle nebo karty intrik – tajemné (Arcana),
zbožné (Piety), intriky (Skullduggery), válečné (Warfare) a obchodní (Commerce). Každá karta úkolu má kromě
typu a ilustrace v levé části také název, prvky potřebné ke splnění (Requires), odměnu (Reward) a tematický text v pravé polovině karty. Ke splnění úkolů je vždy třeba hrdinů a v některých
případech také peníze. Odměnou jsou pak vítězné body, případně hrdinové či peníze.
Několik málo karet úkolů nese označení „Plot
quest“. Tyto karty vám kromě bodů dávají při splnění také nějakou zvláštní
výhodu do konce hry – např. dalšího přisluhovače, kterého můžete umístit na
herní plán, možnost využít již obsazené pole apod. Obecně se jedná o významné výhody, které hráči chtějí splnit co nejrychleji, aby z nich mohli těžit po zbytek hry.
Dalším typem karet jsou intriky. Karty intrik mohou uškodit soupeři,
pomoci hráči, který je zahrál, nebo obojí najednou. Některé intriky vám tak
přidají hrdiny nebo peníze, jiné vám dají hrdiny a umožní ostatním hráčům dát
vám stejný typ hrdiny, za což dostanou vítězné body. Nebudu zde popisovat
všechny možnosti těchto karet, ale obecně jde o zajímavé a někdy poměrně silné
ovlivnění hry. Součástí intrik jsou totiž také karty typu „Mandatory quest“. Tento druh intrik patří mezi nejzákeřnější – jde o
kartu úkolu, který sice není tak těžké splnit, ale je za velmi málo bodů a hráč,
kterému takovou kartu dáte, musí tento úkol splnit přednostně před kterýmkoliv
jiným. Jedná se tak o zpomalení hráče a vyčerpávání jeho zdrojů. Jenom si
dávejte pozor, aby příště nestihl podobný osud i vás.
Posledním druhem karet ve hře Lords of the Waterdeep jsou skryté cíle. Těch je celkem jedenáct a dokážou
opravdu zamávat s konečným výsledkem hry. Na začátku hry dostane tajně
každý hráč jednu takovou kartu, která mu říká, za co dostane na konci hry další
vítězné body. Může to být za každou ovládanou budovu, může to být za každý
splněný tajemný nebo obchodní úkol apod. Jen pro představu – nejlépe hodnocené
karty úkolů jsou za 25 vítězných bodů a není snadné je splnit, je třeba
množství hrdinů nebo peněz. Za tajný cíl zaměřený na budovy dostanete 6 bodů za
každou budovu, kterou ovládáte. Zažil jsem hru, ve které hráč ovládal na konci
hry šest nebo sedm budov, které mu ještě během hry přinesly několik dalších
bodů. Taková karta může jasného favorita změnit na poraženého a naopak. Dost
ale bylo popisů, pojďme se nyní ponořit hluboko do intrik a zákulisních jednání
světa Dungeons & Dragons!
Od blyštivých věží po pach stok
Na začátku hry Lords of theWaterdeep si náhodně určete prvního hráče, poté si každý hráč vybere jednu
z frakcí (kromě výběru barvy nemá tento výběr žádný vliv na hru), načež
dostane odpovídající hráčskou kartu, žetony vlastnictví budov, dřevěné figurky
služebníků (počet dle počtu hráčů) a jednoho dalšího umístí na odpovídající
místo na herním plánu. Dále položí dřevěný kulatý žeton na nulu na počítadle
vítězných bodů, které tvoří rám herního plánu. Každý hráč dostane veřejně dvě
karty úkolů, skrytě dvě karty intrik a jednu kartu tajného cíle. První hráč
dostane 4 peníze, druhý hráč 5 peněz a tak dále. Hráči jsou tedy připraveni,
ale co herní plán?
Herní plán připravíte také velmi rychle. Stačí zamíchat balíček úkolů,
dát ho na vyznačené místo v levém horním rohu a vedle něj vyložit vrchní čtyři
karty. Poté zamícháte balíček intrik a dáte ho na vyznačené místo v levém dolním
rohu plánu. Dolů vprostřed herního plánu by již měly být umístěny figurky sluhů,
k těm přidáme ještě vyslance a poručíka. Na každé číslo na počítadle kol
umístíme přesně tři žetony vítězných bodů. Konečně zamícháte i budovy a
umístíte je na určené místo v pravém dolním rohu, odkryjete tři vrchní
dílky a umístíte na ně po jednom žetonu vítězných bodů z čísla jedna na
počítadle kol. Hra by tedy měla být připravena a můžeme začít hrát.
Boj o nadvládu
Jak probíhá hra Lords of the Waterdeep? Hraje se celkem na osm kol, a jak jsem již napsal, cílem
je získat co nejvíce vítězných bodů, tedy vliv a věhlas ve městě. Počínaje
prvním hráčem se hráči střídají v umísťování svých sluhů na pole herního
plánu a postavené budovy, dostávají odpovídající zdroje nebo akce. Na každém
poli je okénko s tvarem figurky sluhy, přičemž počet takovýchto okének
ukazuje, kolik figurek je možné poslat na toto konkrétní místo. Jakmile jsou
všechna okénka obsazena (a většinou bývá pouze jedno), nemůže na toto místo nikdo
další poslat figurku. Takto se hráči střídají, dokud každý z nich neumístí
všechny své sluhy na herní plán a nevyhodnotí se všechny z toho plynoucí
akce. Poté končí kolo, hráči si vezmou zpět své sluhy a začíná kolo další.
Hráči mohou tímto způsobem získávat hrdiny – fialová kostka
představuje kouzelníka, oranžová válečníka, bílá klerika a černá zloděje –
peníze, nové karty intrik a úkolů, nebo hrát karty intrik a také kupovat si
budovy (vždy však pouze jednu). Když si hráč koupí budovu, umístí ji na
libovolné k tomu určené volné pole na herní desce a do vykousnutého rohu
umístí svou značku vlastnictví budovy. Karty budov jsou rozdělené na dvě hlavní
části, v horní části je napsáno, co budova dělá, případně jaké zdroje na
ní po vyložení a na začátku každého kola jsou a vlevo je pole pro umístění
sluhy. V dolní části je pak napsáno majitel (owner) a vedle toho nějaké zdroje, vítězné body apod. Budova
funguje tak, že pokud na ni hráč pošle svého sluhu, dostane zmíněné
zdroje a majitel budovy za její využití také něco dostane. Toto ovšem
neplatí, pokud budovu využije její majitel, v tom případě obdrží pouze
zdroje budovy, ale nikoliv odměnu.
Nebudu zde popisovat všechna pole a budovy, protože jejich popis je
velmi detailně a přehledně sepsán v pravidlech a navíc jsou snadno srozumitelné díky jasné a přehledné ikonografii. Co je ovšem
důležité, umísťováním sluhů a pouze při umístění sluhy mohou hráči plnit úkoly.
Pokud má hráč po umístění sluhy a vyhodnocení pole, na které byl umístěn,
dostatek zdrojů pro splnění některého ze svých úkolů, může zdroje utratit a
úkol splnit, za což dostane odpovídající počet vítězných bodů. Výše popsaná
pravidla mohou nějakým způsobem měnit karty intrik a také schopnosti některých plot questů. Celkově je však Lords of the Waterdeep velmi jednoduchá
hra, kterou se naučíte během několika minut.
Jakmile skončí kolo, vezmou si všichni hráči zpět své sluhy, vezme se
trojice vítězných bodů z dalšího kola na počítadle kol a rozdá se po
jednom bodu na každou z trojice vyložených budov. Pokud je takto
rozmístěno páté kolo, vezme si každý hráč z herního plánu svého sluhu,
který byl na začátku hry umístěn pod počítadlo a od této chvíle může umístit o jednu figurku více. Takto se pokračuje až do konce
osmého kola, kdy končí hra, a sčítají se vítězné body. Ty hráč dostane za splněné
úkoly, dále jeden bod za každého hrdinu, který mu na konci hry zůstane a jeden bod
za každé dva peníze. Poté dostane body za svůj tajný úkol. Kdo má nejvíce bodů,
vyhrává hru.
Chcete vládnout?
Lords of the Waterdeep je
velmi příjemná euro hra a to hned z několika důvodů. Zaprvé pořadač je
výborně řešený a umožňuje velmi rychlou přípravu i sklizení hry. Zadruhé se hra
pyšní skutečně jednoduchými pravidly, které snadno naučíte během několika
minut. Dále má hra velmi přehledný herní plán a komponenty, které díky jasné
ikonografii a nepříliš velkému množství anglického textu umožňují
bezproblémovou hru i s hráči, kteří angličtinou příliš nevládnou. To
všechno završuje herní doba kolem jedné hodiny a to i s naučením pravidel.
Herní doba je tak akorát, aby se všichni bavili a hra nezačala nudit.
Přesto slýchám na Lords of the Waterdeep občasnou výhradu, či spíše postesknutí nad absencí tématu. Osobně
jsem tento pocit neměl, neboť ilustrace jsou vskutku povedené, texty na kartách
atmosféru podporují a celkově se na hru dívá opravdu dobře. Na worker placement
hru a hodinovou herní dobu mi hra přišla dostatečně tematická. Osobně si
myslím, že tento problém vyvstal jednoduše kvůli velkému logu Dungeons &
Dragons na krabici, pravidlech a všech materiálech propagujících hru. Od
takovéto značky se prostě očekává dobrodružství, likvidace draků a zlobrů,
získávání pokladů a tak dále. Vím to sám, papírové RPG této značky hraji delší
dobu. Logem vznikla milná představa a očekávání, což vede u některých hráčů k pocitu ošizení. Tento pocit plně chápu, ale sám ho nesdílím.
I přes tuto výhradu mě hra skutečně bavila, a přestože tento typ her
cíleně nevyhledávám, je to po hře The Manhattan Project druhé velmi milé překvapení na tomto poli her. Herní doba mi zcela
vyhovovala a komu mohla výše zmiňovaná hra o výrobě atomových zbraní přijít
chvílemi jako dlouhá a složitá, může najít svůj herní klenot v o něco
jednodušší a rychlejší hře Lords of theWaterdeep. Co myslíte, zkusíte získat ve městě Waterdeep největší vliv?
Žádné komentáře:
Okomentovat