Život nindži ve feudálním Japonsku byl v mnoha ohledech velmi snadný.
Například nikdy nemusel řešit poslední výkřiky módy, stačilo jedno černé pyžamo
na pondělí, úterý, středu, čtvrtek… až neděli. Nindža pravděpodobně nikdy
nehledal kuchyňský nůž, aby si mohl nakrájet chleba. Znalost přísně utajovaných
technik boje, pomocí kterých dokázal znehybnit soupeře na místě, mu zajisté
pomohla vyřešit nejeden spor s tchýní či neposednými dětmi, jež si mermomocí
chtějí hrát s tatínkem, když on si zrovna potřebuje přebrousit katanu na
večerní šichtu. Takové to bylo, když v Japonsku vládla rodina Tokugawa a sakury
kvetly i ve stínech.
Desková hra Ninja: Legend of the Scorpion Clan (dále už jenom Ninja) nás
zavádí právě do takových časů. Hráči si mohou ozkoušet pocit, jaké to je
vplížit se potají do hradu hlídaného nespočtem stráží, tam vykonat nějaký ten
"drobný" zločin a následně zase nepozorovaně zmizet pryč. Jestli vás
to láká, přistupte blíže.
Výbava opravdového nindži
Hned po otevření krabice na vás dýchne orient. "Cikády zpívají a
z věže se ozývá muezinovo Allah il Allah, ceny mírné, obsluha vzorná."
Echm… dobře, to je jiný orient.
Základní herní deska představuje rozsáhlé japonské sídlo včetně
přilehlých oblastí. Centrální část je rozdělena na dvě hlavní budovy obehnané
vodním příkopem. Mapa má vyznačené oblasti, po kterých se následně budou
pohybovat stráže i nindža se zrádcem (viz. níže). Vyznačeny jsou důležité body,
jako kasárny či stanoviště hlídky. Celý herní plán má velmi příjemnou grafiku,
tlumené barvy se ke zvolenému tématu hodí. Pokud ovšem bude panovat
v herní místnosti přítmí, budete muset mhouřit oči tak, že rázem začnete
připomínat rodilého Japonce. Což byl možná pravý záměr tvůrců, proč nakreslili
trasy hlídek tak nezřetelně.
Jednotlivá herní kola se označují hezky udělaným lampionkem a stejný
vám poslouží i k označení poplachu, který může v průběhu hry nastat zejména po
objevení neopatrného nindži, jak se producíruje na střeše budovy a následně se
marně snaží předstírat, že je chrlič.
Figurky nejsou příliš detailní a jsou takové… hnědé. Přesto ale
nevzbuzují odpor ani znechucení, není to, jako kdybyste vzali dirigenta
národního orchestru, přivázali ho k židli a nechali ho sledovat koncert
Rytmuse. Tohle neurazí a nenadchne. Projde to vámi jako standardní oběd ze
školní kantýny. Což je na druhou stranu škoda, člověk je už trochu zmlsaný a
zejména hráči ameritrash her jistě rádi polahodí bulvu na krásně vyvedených
figurkách. Tady je člověk spíše vděčný, že má alespoň něco.
Celá hra se řídí kartami a v krabici jich najdete pořádný paklík.
Jejich grafika je již o něco lepší, ale stále tomu jaksi chybí vnitřní jiskra.
Při hře se tak budete častěji řídit názvem karty, než samotnou ilustrací, ty až
příliš splývají.
Dále najdete v přehledném insertu destičky s úkoly pro nindžu (a
zrádce), zástavy pro hráče a hlavně bloky s natištěnou mapou. Je to ta samá
mapa, která je na hlavním hracím plánu, jen tady je oproštěna o ilustrace a
stává se tak nástrojem pro chladný kalkul dvou znepřátelených stran. Celá hra
se totiž hraje na skrytý pohyb.
Jedné noci, poctil mě návštěvou zloděj…
Jeden až dva hráči hrají za stráže hradu a snaží se dopadnout vetřelce
a jeden až dva hráči hrají za nindžu (a zrádce) a snaží se nebýt dopadenými
vetřelci. Nindža se zrádcem se pohybují skrytě, za standardních okolností
nemají figurku na plánu. Místo toho si zakreslují svoji polohu do soukromých
map. Pokud chtějí přelézt zeď pomocí provazu, projít skrz tajnou chodbu, či se
nepozorovaně proplížit kolem stráží - musí na to zahrát speciální kartu.
Obránci hradu se pak snaží ze zahraných karet vydedukovat, kde by se asi tak
mohli zločinci nacházet a pomocí svých karet přemísťovat jednotky a hlavně
naslouchat. Naslouchání je jednou z nejúčinnějších zbraní strážců hradu. Nindža
(a zrádce) se totiž mohou pohybovat až o tři pole, což dělají rádi, neb je
trochu tlačí čas. Ale čím rychleji se pohybují, tím větší hluk dělají a stráže
je mohou zaslechnout. Funguje to velice jednoduše. Například: pokud se nindža
pohnul o tři pole, tak kdokoliv o stejný počet polí od něj (to jest tři) ho
může slyšet a pokud strážci hradu zahrají příslušnou kartu poslouchání právě na
takovou hlídku, musí nindža oznámit, že tam někde něco (někdo) šustí. Stráže se
pak okamžitě dávají do pohybu a pročesávají oblast. Nindža v tu chvíli musí
zmizet jak peníze z rozpočtu na stavbu české dálnice. Pokud by byl objevem,
stráže hradu si nebudou brát servítky a pokusí se ho zabít (zahrát kartu
zranění). I pokud by nindžu nezabili, v celém hradu bude poplach a strážci
mohou budit posily z kasáren a každé kolo dobírají na ruku další karty, které
jim zvyšují šanci.
Nindža tedy musí za každou cenu utajit svůj pohyb po mapě, musí na to
být plně soustředěn a nebude to mít vůbec jednoduché. Tohle je opravdová výzva!
Hráč, který se chopil role obránců hradu, si totiž na začátku hry
zanesl do své tajné mapy, kde jsou jaké lokace, včetně několika spících stráží
a nastražených pastí. Vetřelci musí v hradu pátrat právě po určité lokaci a i
když se jim ji podaří objevit (a tím splnit svůj záškodnický úkol) musí se
dokázat dostat z mapy pryč. Jedině tak se mohou pasovat na pravé stínové
bojovníky.
Komu chutná suši
Hra je určena pro dva až čtyři hráče. Ale nejvíce si ji užijete ve dvou
či třech. Je totiž ideální, když hradu vládne jen jeden pán, který se může plně
soustředit na nahánění protivníka a nemusí se s nikým dělit o moc. Na druhou
stranu - nindža a zrádce mají samostatné balíky karet s často unikátními
možnostmi a tak je přímo záhodno, aby je hráli dva různí lidé. Ideální počet
hráčů je tedy tři, ale ve dvou to zvládnete také. Ve čtyřech se partie už
trochu natahuje a ztrácí na dynamice.
Pro hru Ninja je důležitá
schopnost vcítit se do role nindži, který se plíží podél zdí a užít si tajné
plánování svého postupu. Záškodníci to nemají vůbec jednoduché, protože stráží
je na plánu hodně a s neopatrností mohou přibývat. Ale je to výzva a zejména
hra za nindžu či zrádce je velmi zábavná. Stráže to mají ze začátku trochu
nudnější, protože na plánu se zdánlivě nic neděje a často trvá několik kol, než
o sobě dají padouši vědět. Ale pak se to rozjede i pro ně. Přesto bych
doporučil tuto roli zkušenějším hráčům, na rozdíl od pána s lyžařskou maskou na
hlavě, jehož part zvládne i hráč standardně deskovým hrám neholdující.
Karty sice obsahují anglický text, ale ve hře je jich jen několik
druhů a tak často stačí, aby jeden angličtinář s nimi seznámil ostatní. To je
jistě také nesporná výhoda této hry. Dalším plusem může být rozumná herní doba,
která se pohybuje okolo jedné hodiny. Není to tak makabrózní jako například Letters from Whitechapel, která je
mechanismy podobná.
Hra se dá doporučit i jako doplněk již existující sbírky, kde si jistě
najde své místo mezi většími hrami. V podstatě se jedná jen o jeden velmi dobře
zpracovaný mechanismus, který ale hned neomrzí a hra neztrácí na atmosféře ani
po opakovaném hraní. Ninja je více
než doporučeníhodný, v současnosti patří mezi nejlepší hry se skrytým pohybem a
věřím, že pro mnohé z vás bude dokonce tou nejlepší.
Zhan Shi
Žádné komentáře:
Okomentovat