9. května 2012

Dojmy – Axis & Allies Miniatures: Angels 20


Obloha byla jasná a jenom pár nadýchaných bílých obláčků zakrývalo výhled na jasnou modř nebeské klenby. Poklidný vánek tvořil nepatrné vlnky, které se v pěnivém třeskotu rozbíjely o vysoké a téměř strmé útesy. James však krásu kolem nevnímal. Cítil jenom pach oleje a kovu svého kokpitu. Messerchmitt na jeho šesti hodinách dorážel a nešlo ho setřást. Další dávka prosvištěla jenom těsně nad levým křídlem jeho Hurricanu. Přestože mladý Angličan na poslední chvíli strhl knipl a sešlápl pedál směrovky, aby se roji kulek vyhnul, zanechal mu Hun na křídle několik děr. Stočil letadlo do pravotočivé zatáčky a zamířil dolů nad moře, aby nabral rychlost. Snad Hunovi dojde benzin, pomyslel si.  Vzduch nad kanálem La Manche byl plný letadel a poklidné vlnky občas rozvířilo letadlo, které se dopadem na hladinu roztříštilo na kusy.
Wizards of the Coast představují dalšího člena rodiny Axis & Allies Miniatures. Opět se vracíme na bojiště 2. světové války, které si tentokrát prohlédneme z výšky v Axis & Allies Miniatures: Angels 20.

Za představení hry a za skvělé fotografie v tomto článku děkujeme Zhan-Shimu a jeho přítelkyni.

Letecká škola

Axis & Allies Miniatures: Angels 20 je sběratelská figurková hra pro dva až čtyři hráče, ale hru je možné hrát i ve větším počtu lidí. Zachycuje letecké souboje 2. světové války, především pak z evropského bojiště, ačkoliv je i zde k nalezení několik letadel z oblasti Číny nebo Pacifiku. Hru tvoří základní startovní balení obsahující šestici pevně daných letadel a rozšiřující balíčky (tzv. boostery), ve kterých jsou vždy tři náhodně vybraná letadla. Figurky letadel jsou již nabarvené a skutečně veliké (měřítko 1:100), především pak v porovnání s modely z her Wings of War nebo ze základní hry Axis & Allies Miniatures. Jedinou leč skutečně drobnou vadou na kráse je absence vrtulí, které by se s ohledem na minimalistické balení krabice, která neobsahuje žádný insert, velmi často ulámaly. I tak ovšem vypadají modely skvostně a hráči se nemusí stydět, pokud si letadla vystaví. Kdo se věnuje více modelování, ten si jistě užije drobné úpravy, doplnění insignií a značek, aby vše odpovídalo jeho představám a historii. Strohé balení modelů je daní za jejich velikost a jak mohu zatím posoudit i kvalitu. 

Ve startovním balení najdete na straně spojenců 1x Spitfire MK I a 2x Hawker Hurricane MK I a na straně Osy 2x Messerchmitt BF109E a 1x Messerchmitt BF110C. Ke každému letadlu je stojánek s hexovým podstavcem s čísly 1 až 6 a tyčka, která stojí v základně a kulovým koncem zapadá zespodu do trupu letadla, se kterým je tak možné různě natáčet. K tomu je v základním balení přiložena dvojice hexových herních map, čtveřice černých šestistěnných kostek, pravidla a 31 karet všech letadel, které jsou v této řadě zastoupeny. Také jsou v balení jednostranné „žetony“, kde úvozovky znamenají, že se jedná prakticky o papír. Opět kompenzace za líbivé modely.

 

V čem poletíme?

Jak jsem zmínil, aktuální řada čítá úctyhodných 31 letadel. Kromě nejvýznamnějších stran konfliktu, jakými jsou Německo, Japonsko, Amerika, Rusko a Velká Británie jsou zde i letadla Itálie, Francie, Finska a také Číny v podobě ruských letadel I-16 a amerických P40C. Letadel je tedy dost a každý hráč by měl mít možnost postavit si letku ze svých oblíbených strojů, nebo prostě sbírat modely.

Oboustranné přehledové karty letadel mají z jedné strany historické informace o letadle společně s rokem, kdy se tento typ poprvé zapojil do bojů. Všechny údaje letadel potřebné ke hře najdete na druhé straně karty. Od shora je název letadla a pod ním příslušnost a úroveň zkušenosti pilota. V pravém horním rohu je pak v barevném kruhu číslo označující hodnotu letadla. Ta se používá, pokud si hráči připraví letecký souboj letek o určitém počtu bodů. Níže jsou hodnoty jedné nebo dvou rychlostí. V nižší rychlosti se letadlo sice nepohne o tolik polí, snadněji se mu však provádí složité manévry. Ve vysoké rychlosti to platí přesně naopak - větší dolet je vykoupen horší ovladatelností letadla a větším rizikem, že zamýšlený manévr nevyjde.

Níže jsou tři hodnoty útoku, kde číslo za zkratkou ATK označuje vzdálenost cíle a číslo v pravé části poté značí počet kostek, kterými si útočník hází. Poté následuje široký pás přes celou šířku karty, který obsahuje tři hodnoty. Armor je síla pancéřování a výdrže letadla. Útočník musí přehodit tuto hodnotu, aby mohl letadlo poškodit / zasáhnout. Další hodnotou je Vital, což je hodnota pro kritický zásah. Pokud se útočníkovi v jednom hodu podaří mít rovný nebo větší počet zásahů, způsobil cíli fatální poškození (např. zničení motoru, zlomení křídla, exploze letounu apod.) a cíl je tímto zničen a odstraněn ze hry. Poslední hodnotou jsou Hits, tedy počet zásahů, který letadlo vydrží, než je zničeno.

V levé části dolní poloviny karty jsou čtyři hodnoty: Turn, Roll, Climb a Dive. Čísla u těchto hodnot se přidávají k hodu na úspěch složitého manévru. U manévrů je vždy v závorce uvedeno, jaká hodnota se na ně vztahuje, a všechny manévry jsou přehledně vyznačeny na zadní straně pravidel. V pravé části dolní poloviny karty jsou pak vypsány zvláštní schopnosti a omezení daného letadla.

Vzdušné souboje

Konečně se dostáváme k tomu hlavnímu a tím jsou vzdušné souboje! V Axis & Allies Miniatures: Angels 20 si můžete vybrat buď jeden z pevně daných scénářů, ve kterých jsou popsány startovní pozice letadel, typy letadel, podmínky a cíle znepřátelených stran. Jednou jde o doprovod bombardérů nad britskou pevninu, podruhé o souboj dvou patrol a jindy zase o únik dvou stíhaček Hurricane. Druhou možností je jeden z obecných vzdušných bojů, ve kterém si hráči dohodnou počet bodů, podle kterého si následně postaví svou letku. Jakmile jsou tedy herní plán i letadla připraveny, může se začít.

Na začátku každého kola souboje si hráči hodí dvěma šestistěnnými kostkami na iniciativu a připočtou ke svému hodu bonusy vyplývající ze schopností letadel, pokud nějakou takovou mají. Kdo hodil vyšší hodnotu, hraje v základních pravidlech jako druhý, nebo si v pokročilých pravidlech (a doporučuji hrát s pokročilými pravidly) vybírá, zda bude hrát jako první nebo jako druhý. Povětšinou se vyplatí být druhým v pořadí kvůli jasné výhodě reakce, tedy že druhý hráč může své tahy upravit dle pohybů a akcí svého soupeře. Má to ovšem i nevýhodu - první hráč totiž bude vyhodnocovat střelbu svých letadel dříve. Obě možnosti mohou znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou a pořadí je tedy důležité, ačkoliv není vždy zcela rozhodující. Přeci jenom má na výsledek mnohem větší vliv správné manévrování letadel.

Poté se hráči střídají v pohybu letadly. Pokud má některý z hráčů více letadel, řeší se vše následovně - první hráč vždy táhne svým letadlem jako první a druhý hráč vždy táhne svým letadlem jako posledním. V pravidlech jsou jasně popsány různé situace a jejich správné řešení. Při pohybu má hráč možnost zvolit rychlejší či pomalejší rychlost (pokud letadlo má dvě). Tento výběr má vliv nejenom na počet polí, která letadlo uletí, ale také na potřebnou výši hodu k úspěchu na zvládnutí vybraného manévru. V pravidlech jsou na obrázcích jasně popsány výsledky úspěšných i neúspěšných manévrů. Dalšími možnostmi jsou natočení letadla na konci pohybu. Nejde tedy pouze o estetický efekt, ale prvek hry (který ovšem vypadá velmi dobře :). Letadlo jde nastavit do stoupání, klesání nebo otočky. V následujícím kole sice musí letadlo pokračovat ve zvoleném manévru, což protivníkovi částečně odhaluje vaše plány, ale letadlo tím také získává jisté výhody.

Po fázi pohybu se postupně vyhodnocuje střelba letounů. Pokud má letoun před sebou v daných hexech nepřátelské letadlo, může střílet, tzn., že hráč si hodí počtem kostek dle vzdálenosti a přehledové karty letounu. Číslo, které musí přehodit, záleží na pozici letadla a vše je opět názorně předvedeno na obrázcích v pravidlech. Pokud letoun obdrží zásah (úspěšných hodů rovno či více hodnotě armor), dá se na kartu či podstavec letadla „žeton“ poškození. Jestliže letadlu zbývá poslední zásah do zničení, je letadlo poškozeno (cripled) a má značná omezení v pohybu a manévrech. Také je možné, že se hráči podaří letadlo sestřelit jediným hodem, když hodí počet zásahu rovnající se nebo vyšší hodnotě vital.

Hra dále obsahuje množství volitelných pravidel, jakými jsou flak, oblačnost, noční souboje či protiletadlové balony. Po zvládnutí základních pravidel, manévrů a střelby si tak hráči mohou dále ozvláštnit hru a přiblížit se tak znovu o kousek blíže realitě při zachování jednoduchosti hry. Součástí pravidel jsou i úpravy pro použití modelů pro hru Axis & Allies Miniatures.

Nejskvělejší hodina

Axis & Allies Miniatures: Angels 20 sympatickým, jednoduchým, avšak dostatečně komplexním způsobem zobrazuje vzdušné bitvy 2. světové války. Modely letadel jsou skutečně hezké a absenci vrtule jim snadno odpustíte. Pokud je budete brát jako klasické letecké modely a ne jako komponenty hry, najdete samozřejmě nedostatky, a jak psali někteří hráči/modeláři na zahraničních fórech, jsou to pro ně více hračky, než modely. Jasnou výhodou je ovšem fakt, že hráč hru vyndá z krabice a rovnou hraje, nemusí nic lepit ani barvit, pokud nechce. Jestliže si budete chtít upravit maskování, doplnit značky letek, pozměnit barvu skla kokpitu a koneckonců i přidělat vrtule, nic vám v tom nebrání. Osobně také uvažuji o úpravách letadel dle historicky přesných pramenů. Představa vlastní československé perutě RAF (ať už 310., 312. nebo 313.) je více než lákavá.

Systém využívající hexů celou hru zrychluje - žádné měření délek, vzdáleností nebo dostřelu, vše je patrné na první pohled. Stejně tak manévry a hody na jejich úspěch společně se dvěma stupni rychlosti, stoupáním a klesáním, to vše v rámci možností věrně simuluje boj v trojrozměrném prostoru. Navíc jsou obsaženy i volitelná pravidla oblačnosti a nepochybuji o tom, že fanoušci brzy představí celé spektrum vlastních volitelných pravidel, která budou vhodně reflektovat rozdíly mezi letadly, zkušeností pilotů, počasím apod.

Jedinou vadou na kráse Axis & Allies Miniatures: Angels 20 by pro někoho mohl být sběratelský obchodní model. Přiznám se, že sám nejsem fanouškem náhodně plněných rozšiřujících balení. I když v balení nenajdete své oblíbené letadlo, stejně se budete pohledem na modely kochat. Zkušenosti ze zahraničí navíc ukazují velmi čilý ruch kolem výměny modelů, kterými sběratelé dosáhli požadovaného počtu libovolných letadel. A že se někdy jedná o poměrně působivá čísla. Další možností je samozřejmě pořízení více startovních balení, kde jsou letadla pevně daná a již se dvěma baleními lze uspořádat velkou bitvu o britský vzdušný prostor. K dobré hře ale bohatě stačí samotné základní balení a nic vás nenutí kupovat si další rozšíření. Jestli hledáte hru o leteckých bojích z 2. světové války, ve které budou modely letadel, které si můžete ve chvílích odpočinku mezi urputnými bitvami vystavit, rozhodně nebudete hrou Axis & Allies Miniatures: Angels 20 zklamáni. Jedná se totiž o povedenou alternativu k dalším hrám se stejnou tematikou, jako jsou např. Wings of War a nejnověji také Wings of Glory.

P.S.: Pokud máte raději bitvy nad nekonečnými vlnami oceánu, vězte, že se internetem šíří (zatím neoficiální) informace od tvůrců, že je v přípravě druhá řada, která se zaměří na letecké boje v Pacifiku a Asii.

Žádné komentáře:

Okomentovat