Minule jsme si představili
figurkovou hru MERCS, ale neřekli jsme zcela zásadní věc! Jak se hra vlastně
hraje? Na to se společně podíváme v dnešní části, ve které vám představíme
hlavní herní mechanismy a herní prvky.
Průběh hry
Bitvy se odehrávají vždy mezi
dvěma hráči, na bitevním poli o velikosti 90*60 cm popřípadě 60*60 cm. Herních
typů je oficiálně 7 - Control, Capture, Sabotage, Defend, Infiltrate, Ambush a
Conflict. Typově se jedná o herní módy známé z videoher. Čili capture the flag,
deathmatch atd. Hra se pak skládá z různého počtu kol dle vybraného
herního módu. Největší počet kol je 8 a k tomuto počtu se při základním
„Deathmatchi“ neboli „Conflictu“ uchylují již pokročilí hráči. Délka jedné
partie by se tak měla pohybovat mezi 45 až 90 minutami v závislosti na
frakcích, znalosti pravidel a herní mechaniky.
Existují dva typy map - 2D a 3D.
3D mapa je tvořena z dostupných překážek určených ke hře
s miniaturami (zdi, budovy, nádrže, barely, krabice…atd.), popřípadě lze
použít i jakýkoliv domácí nepořádek. Bitva se tak může odehrávat i na
neuklizeném stole po večeři. V případě 2D mapy se herní plocha skládá jen
z plátna či papíru, na kterém jsou vyobrazeny překážky a u nich číslo
jejich výšky. Díky unikátním hernímu mechanismu totiž hráči potřebují znát jen
číslo výšky daného předmětu a tedy zda se za něj mohou krýt či na něj lze
vylézt. Nutno podotknout, že některé mapy pro tisk na svých stránkách
zpřístupnili sami tvůrci hry a mnoho fanoušků vyrábí své vlastní. K dispozici
jsou samozřejmě profesionálně vyvedená herní plátna, která se u nás také dají
sehnat.
V momentě kdy je určen herní
mód a tedy cíle hry, mapa a frakce, hází si hráči desetistěnnou kostkou pro
určení, kdo na herní plán pokládá model jako první. Na bojiště mohou oba hráči
umístit libovolný model ze své frakce a to až do maxima pěti modelů. Oba hráči
se v umisťování modelů střídají a model pokládají na jasně vyznačenou
startovací zónu. Poté, co oba hráči umístili všechny modely, mohou si ještě
přesunout jeden libovolný model ze své frakce. Zbylé modely, které nejsou
nasazeny, se po čas bojů schovají zpět do krabičky či čehokoliv, v čem je
hráči přepravují.
Nyní si oba hráči pro každý svůj
model hodí kostkou na iniciativu, která určuje pořadí aktivace. Někdy je tedy
možné, že se soupeři díky lepším hodům podaří aktivovat všechny modely před
svým soupeřem a naopak. Ne vždy je to však výhodou, neboť se nepřítel
v mnoha situacích může přizpůsobit pohybu jednotek nepřítele. Poté, co u
všech modelů proběhla aktivace, končí jedno celé herní kolo a oba hráči znovu
nahazují iniciativu u těch modelů, které již nejsou vyřazeny z boje.
V každém kole je tak pořadí aktivace všech modelů zcela jiné.
Během aktivace modelu se hráč
musí rozhodnout, zda se s ním bude pohybovat, střílet, užívat některou
z jeho speciálních zbraní či schopností. Všechny statistiky ke každému
modelu, který je ve hře taktéž unikátní (Medic frakce CCC je schopnostmi a
vzhledem a částečně i výbavou odlišný od medika USCR) jsou uvedeny na tzv. osobní
kartě MERCS.
K základním akcím, které má hráč na
výběr, existují i pokročilé akce Overwatch,
Suppression a Bound, které dávají hráči více možností jak takticky řešit
situaci na bojišti. Je nutno zmínit, že autor hry – Brian Shotton – je bývalým
členem NAVI SEALS a studoval na West Pointu. Z větší části je proto důležité
uplatňovat základní taktické postupy vycházející z reálného podkladu přímo
ve hře a v případě „Rambo“ stylu hry očekávejte rychlý konec.
Způsob měření a pohybu
Již zmiňovaná „osobní karta MERCS neslouží jen k rychlému přehledu vlastností a zbraní určitého
modelu. Tyto karty slouží i k unikátnímu systému pohybu. Karta se dá položit
k základně modelu, natočit požadovaným směrem a následně model přesunout
do jedné ze tří pozic. Pokud je na bojišti příliš mnoho věcí, karta se prostě
jen položí na hranu a k posunu slouží dvě rysky. Přestože se tento systém může
zdát neohrabaný, velmi rychle přejde do krve a trošku zkušenější hráč (po 1 až
2 hrách) nemá s manipulací svých modelů vůbec žádný problém. Pro ještě
pohodlnější pohyb po mapě slouží tzv. Snap To Cover neboli zkráceně S2C. Tato
schopnost pomáhá modelům dostat se na malou vzdálenost do bezpečí či
k nepříteli a přidává do hry velmi svěží a často využívaný prvek.
Herní mechanika
V momentě, kdy si hráč
vyjasní pohyb po mapě, zbývá pochopit poslední tři důležité mechaniky ve hře. Těmi
jsou vzdálenost, systém krytí a směr odkud je útok veden. Ve hře jsou tři typy
krytí. FULL COVER – plné krytí, nejčastěji nelze ani na daný model vystřelit
neboť je zcela krytý. Existují však situace, kdy je model i přesto zasažen
např. granáty či těžkými zbraněmi. Druhým typem krytí je HALF COVER – částečné
krytí. Protože jsme v blízké budoucnosti, předpokládá se, že zaměřovací
systémy všech vojáků jsou na tak vysoké úrovni, že není rozdíl v tom, zda
je nepřítel vidět jen z malé či velké části. Pokud je alespoň trošku
vidět, lze na něj střílet. Tento druh krytí se ve hře vyskytuje nejčastěji.
Posledním je pak NO COVER – bez krytí. I v tomto druhu krytí se některé
modely octnou, ne však déle než 1 kolo. Je tomu buďto z důvodu rychlé
smrti, nebo že hned v následujícím kole se model přesune tam, kam zamýšlel.
Druhou mechanikou je již
zmiňovaná vzdálenost. Ty ve hře existují také jen tři. LONG, SHORT a MELEE.
LONG, tedy dlouhá vzdálenosti, je nejčastější typ vzdálenosti, který se ve hře
vyhodnocuje. Je tomu především z důvodu, že v blízké budoucnosti se
příliš soubojů tváří v tvář nekoná. SHORT vzdálenost neboli krátká vzdálenost
je přítomna především u brokovnic, efektů různých granátů popřípadě
technologií, které jsou příznačné pro některé frakce. Poslední typ vzdálenosti
je MELEE, tedy vzdálenost typická pro boj zblízka. V této vzdálenosti mají
některé zbraně znemožněno (například odstřelovací pušky či některé těžké
zbraně).
Poslední mechanikou je pak
určení, odkud je veden útok, tedy zda je veden zpředu, z boku či zezadu.
Je zřejmé, že v případech, kdy bude útok veden do boku či zad nepřítele,
bude tento útok obohacen o značné bonusy. Stejně tomu tak bude, pokud nepřítel
střílí z vrchu dolů a naopak.
Závěr
Co bychom této hře mohli
vytknout, je občasná nejednoznačnost co která schopnost u některých modelů vlastně
znamená či jakou má funkci. Na oficiálních stránkách mercsminis.com jsou pak na fóru velmi
často dotazy právě k tomuto problému. Pokud však máte dobrou angličtinu a
pár minutek, tento nedostatek není tak velký. Současně s tím, autoři hry
pravidelně aktualizují FAQ (často kladené otázky) pro každou frakci i pro
základní pravidla. Komunita, která se kolem MERCS sdružuje je velmi přátelská a
pokud Váš dotaz nepokrývají česká pravidla či některé z odpovědí na českých
stránkách www.mercshra.cz, lze si o radu napsat některému
z členů MERCS týmu který právě tyto stránky spravuje a pravidelně řídí setkání
hráčů na herních čtvrtcích v Tomových
Hrách. Stejným způsobem se chovejte, pokud Vás hra zaujala a chtěli byste
si jí zahrát či se jen podívat na modely, které svým zpracováním patří mezi
špičku. Na zkoušku si lze v tomto obchodě některou z frakcí na hru
půjčit. Začít tak není nikterak těžké či náročné. Náročné je pak už jen
přestat.
Jan Kříž
Žádné komentáře:
Okomentovat