Temný koridor matně osvětlovalo
jenom poblikávající nouzové světlo. Ani Audrey se neubránila nepříjemnému
pocitu stísněnosti. Stanice byla zcela prázdná, už tři hodiny nenašli jedinou
živou duši… ani mrtvé tělo. Přesto byla nejedna zeď od krve a po zemi se
odnikud nikam táhly stopy po tažení těl. Co se tady stalo? Náhle se za jejími
zády ozval rachotivý zvuk střelby, který se s ohlušující ozvěnou rozléhal
chodbami.
Po představení loňské hry Panic
Station od belgického autora Davida Ausloose se česká herní scéna dočkala
české (a zároveň slovenské) verze hry v podání společnosti REXhry a to
s všeříkajícím názvem Stanice Paranoia. Pojďme se společně podívat do nitra vesmírné stanice, kde se
odehrávají dramatické a možná i poslední chvíle zvláštní jednotky.
Proč se bát?
Český název hry odkazuje velmi přesně na téma hry. Stanice Paranoia je kooperativní hra s prvkem
„zrádce“ pro 4 až 6 hráčů a odkazuje svou atmosférou na kultovní filmové
horrory. Posuďte sami – vesmírná stanice přerušila spojení a neodpovídá na
výzvy. Je tedy nutné na místo vyslat zvláštní jednotku, aby zjistila, proč
stanice neodpovídá. Nepřipomíná vám to něco? Jednotka objeví stanici prázdnou,
jsou zde ovšem stopy boje a neznámé životní formy. Ta je schopná napadnout
členy týmu a ovládat je, aniž by zbytek jednotky něco tušil. Nepřipomíná vám to
něco? ;-)
Ano, hra se zasazením příběhu podobá druhému dílu Vetřelců, zatímco
herní mechanismy se blíží Carpenterově Věci. Tuto atmosféru nedůvěry,
pochmurnosti a zrady ale umí u herního stolu velmi dobře navodit a pokud máte
se svými spoluhráči opravdovou chuť na podobnou hru v krátkém čase, budete
nejspíš Stanicí Paranoia mile
překvapeni.
Zpracování na jedničku
Stanice Paranoia se může
pochlubit skutečně parádní plechovou krabicí s vytlačenými rysy tváře na
přední straně. Jde rozměry i kvalitou provedení o stejnou krabici, kterou
můžete nalézt ve druhé hře od této české společnosti – Revolver. Parádní leč skromně účelný vizuál krabice si udržují i
všechny komponenty. Ty najdete v pečlivě připraveném insertu, který
obsahuje následující: 108 karet, 22 dřevěných žetonů a odpovídající přelepky, jednu
desku tepelného skenu, čtyřstěnnou kostku a pravidla v českém a slovenském
jazyce. Karty se dělí na 5 druhů – 20 karet oboustranných karet místností, 46
karet prohledávání, 12 karet postav, 12 karet scanu a 18 karet nákazy. Karty
jsou standardní magic velikosti, takže není problém na ně sehnat obaly (pouze místnosti
vyžadují oboustranně průhledné obaly), ale ačkoliv jsem se snažil, do insertu
se obalené karty nevejdou. Po jeho vyjmutí se vám ale do hezké krabičky vejdou
bez problémů a s přehledem vám zbude místo na další menší hru.

Když už přišla řeč na pravidla, nenarazil jsem v nich na žádný
problém. Vše je napsáno srozumitelně a jasně, nechybí obrázky a příklady. Navíc
je vše v češtině, takže doopravdy platí značka z krabice a hru si
mohou užít i děti, ať už od doporučeného věku deseti let, nebo možná i mladší. Jediný
požadavek před začátkem hry je nalepení nálepek na odpovídající dřevěné kruhové
žetony, což je otázka chvilky. Jakmile máme hotovo, můžeme se vrhnout do útrob
záhadné stanice.
Přichází paranoia
Nebudu zde příliš podrobně vysvětlovat pravidla, protože nejsou nijak
složitá a vše potřebné je v pravidlech jasně vysvětleno. Na začátku hry
hráči připraví balíček karet prohledávání dle pokynů a stejně učiní i s balíčkem
místností. Následně si každý hráč vybere barvu a dostane odpovídající žetony a karty
postav, karty nákazy a dvě karty scanu. Ve Stanici Paranoia každý hráč ovládá dvě postavy – člověka a jemu přiděleného
androida. Tyto dvě postavy jsou na sobě nezávislé, co se pohybu týče a každá má
jiné schopnosti – android může ovládat střelné zbraně, zatímco člověk pouze nůž
a co je hlavní, pouze člověk může vypálit hnízdo parazitů. Na začátku hry obdrží
hráči karty z balíčku prohledávání a umístí žetony svých postav do
startovní místnosti reaktoru. Už teď může, ale nemusí být mezi hráči nakažený,
pokud někdo mezi startovními kartami prohledávání obdržel kartu hostitele. Hra
plná podezřívání a paranoii může začít.
Každé kolo začíná fází parazitů, kteří se dle hodu kostkou pokusí
přemístit a jestliže skončí svůj pohyb v místnosti s některou z hráčských
postav, zraní ji o jeden či dva životy. Následuje fáze hráčů, ve které může
každý hráč udělat jednu až čtyři akce, což záleží na zdravotním stavu jeho dvou
postav. Hráči mají celkem 7 možností, co ve svém kole udělat, přičemž každá
možnost stojí jednu akci:
1)
Objevení nové místnosti – hráč vezme vrchní
kartu z balíčku místností a umístí ji k již odhaleným místnostem;
2) Pohyb
– hráč může pohnout jednou ze svých postav o jednu a v případě spojovací chodby
o dvě místnosti;
3) Střelba
– android, který má u sebe zbraň a náboje může vystřelit na parazita nebo
hráčskou postavu ve stejné místnosti;
4) Prohledávání
– hráč prohledá místnost a vezme si karty prohledávání;
5) Aktivace
počítačového terminálu – hráč v místnosti s počítačem využije jednu
ze tří možností: provede tepelný scan, otevře zamčené dveře nebo objeví skrytou
místnost;
6) Léčení
– pokud je hráčova postava v místnosti ošetřovny, může si za 1 akci
vyléčit 2 životy;
7)
Použití vybavení – hráč může použít vybavení,
které získal při prohledávání místností.
Než se přesuneme dál, zastavím se u tepelného scanu. Ten slouží k odhalení
počtu nakažených a nenakažených postav. Každý hráč dostal na začátku hry
dvojici karet scanu, jednu modrou (nenakažený) a červenou (nakažený). Při
provedené scanu hráč odevzdá obě karty na příslušnou herní desku, na které pole
pod zeleným + znamená pravdu a pole pod červeným X znamená lež. Hráč pravdivě
odloží karty, ty se zamíchají a následně odhalí. Hráči tak vědí, kolik
nakažených je, aniž by věděli, o koho se jedná. Hra tímto způsobem může
skončit, když jsou všichni nakažení, nebo je poslední nakažený zabit a hráčům
tak nic nebrání v dokončení mise. Samozřejmě i taková hra lze dohrávat,
protože hráče může stále čekat boj s parazity a hledání potřebného
množství benzinu.
Aby lidé dosáhli vítězství, musí spálit hnízdo parazitů, k čemuž potřebují
3 karty kanystru s benzinem. Spálit hnízdo navíc musí postava člověka a
musí mít tři karty benzinu v ruce. Cílem parazita je buď všechny lidi
nakazit, nebo zabít. Až tak je to prosté. Jak je ale možné někoho nakazit?
Velmi snadno – kdykoliv se kvůli pohybu sejdou dvě postavy v jedné místnosti,
musí si hráči tajně vyměnit jednu kartu. Tady přicházejí na řadu karty nákazy.
Hráči si totiž mohou zcela bezpečně vyměňovat jakékoliv vybavení včetně
benzinu. Jakmile ovšem jeden z hráčů pošle druhé=mu svou kartu nákazy,
tzn. pokusí se ho nakazit, nastávají dvě možnosti. Buď druhý hráč poslal
benzin, čímž pokus o nákazu zhatil, nebo poslal výměnou cokoliv jiného a je
nakažený. Tento princip je postavený na vzájemné důvěře a pamatování si, zda
jsem nebo nejsem nakažený. Dokonce se může stát, že se ostatní pokusí hráče
nakazit tolikrát, že má na ruce pouze karty nakažení. Pokud všem těmto pokusům
odolal a při další výměně nemá jiné karty, může poslat cizí kartu nakažení
(jiná barva hráče), aniž by tím někoho nakazil. Právě díky tomuto mechanismu
dochází ke skutečné paranoie.
Komu věřit a s kým hrát
Jak tedy hodnotit Stanici Paranoia? Jedná se o velmi sympatickou „kooperativní“ hru, která je
skladná, snadno přenosná a herní doba je nejdéle jedna hodina. Pravidla
obsahují několik možných variant hry, jde především o drobné úpravy, které hru
ulehčují nebo ztěžují lidem či nakaženým. Zpracování je na vysoké úrovni a díky
českému překladu pravidel a absenci textu na kartách si ji může zahrát skutečně
každý. Hra není nijak náročná na prostor a vejde se i na menší stolek, a
jakmile se naučíte pravidla, zjistíte, že ke hře jsou ve skutečnosti třeba
pouze karty a žetony, takže celou hru lze sbalit i do menšího balení, čímž se
stává skutečně kompaktní hrou na cesty. Doporučuji tedy Stanici Paranoia každému? V tomto případě je odpověď: ne. Hned
vám vysvětlím proč.
Stanice Paranoia je velmi
dobrá hra, ale pouze pro ty, kdo chtějí atmosféru. Hráč, který se snaží o
vítězství za každou cenu, hru ostatním otráví. Po vydání anglické verze se na
internetových fórech strhla vášnivá debata o podmínkách vítězství. Hráči se
dohadovali, kdo za jakých podmínek je vítěz – např. při nakažení všech vítězí
pouze původní hostitel, nebo všichni nakažení? A obdobné dotazy se množily společně
s kritikou hry a pravidel, které jasně neříkaly: v takovém a takovém
případě vítězí přesně ten a ten. Tyto úvahy a kritiky jsou ale scestné. Stanice Paranoia není o tom zvítězit,
ale užít si hutnou atmosféru nedůvěry, podezření, dedukce a strachu. Je to hra
o prožitku stejného strachu a nejistoty, který jsme měli při sledování filmů
série Vetřelec a hororu Věc. Kdo nechápe nebo nevyhledává podobné zážitky, ať
tuto hru přejde, protože z ní bude zklamán. Jestliže si ale výše zmíněné
chcete ve své partě přátel užít, je Stanice Paranoia ideální hrou. Sám se řadím do druhé skupiny a mohu říct, že i přes
svou zdánlivou jednoduchost umí hra navodit vskutku tísnivé situace. Přidejte
slabší osvětlení a odpovídající tíživou hudbu a můžete zažít opravdu intenzivní
zážitek.
Ámen
OdpovědětVymazatAhoj, lidi,
OdpovědětVymazatpřečetl jsem, objednal, zahrál už několikrát a je to vážně perfektní hra! Atmosféra je neopakovatelná a situace, ke kterým dochází během hraní jsou hodně zajímavé. Např. se nám povedlo ve hře v pěti hráčích hrát jen na 6ti kartách místností, protože jediný poslední hráč dostal kartu na průchod dveřmi a dostal se dál. Zbytek zůstal napospas nákaze... samozřejmě, že ten zmetek člověk spálil hnízdo... Tuhle hru doporučuji! Stojí za to...