Hrdinové se v nakláněli nad
mapou, až první z nich položil prst na značku pevnosti. „Baile Bhoid,
stará trpasličí pevnost. Je už ale léta opuštěná. Myslíte, že se schovali tam?“
Odpověď byla jasná, příliš mnoho vodítek se scházelo v místě trpasličích
rozvalin, které se dříve hrdě tyčily nad skalami. Jenomže čas slávy pominul,
trpaslíci Baile Bhoid opustily a ten chátral. Málokdo ale věděl, že pod
pevností byly ohromné jeskyně, spletité chodby a jak se zdá, i něco dalšího.
Bylo rozhodnuto, zítra skupina vyrazí směrem k trpasličí pevnosti.
Karetní fantasy deckbuilding hru Thunderstone
mohou někteří z vás znát. Byla to jedna z prvních her, která se
objevila hned po Dominionu, který
nastartoval boom deckbuildingových her. Spojení fantasy, vytváření vlastního
balíčku karet během hry a především boj s příšerami se zdál jako naprosto
ideální kombinace. Přesto se ve hře objevovalo pár much. Autoři z Alderac
Entertainment Group (zkráceně AEG) ovšem nelenili a kromě několika rozšíření,
ve kterých se snažili objevené neduhy smazat, začali připravovat něco nového.
Naslouchali připomínkám hráčů, úpravám a nápadům a výsledkem je Thunderstone Advance. Jedná se o tzv.
opětovné nastartování této hry (podobně jako se to v poslední době děje na
filmových plátnech se Spidermanem, Batmanem apod.). Podařil se tvůrcům tento
krok? To zjistíte v našich dojmech.
S kým jdeme na výpravu?
Pro ty, kdo sérii Thunderstone
neznají, zde mám pár základních informací. Jde o hru pro 1 až 5 hráčů, ve které
začínáte s pár základními hrdiny a zbraněmi, navštěvujete vesnici, kde
můžete dokupovat zbraně a najímat další hrdiny a následně objevujete podzemí,
kde bojujete s hordami nepřátel. Mimo mechanismus deckbuildingu je zde
hlavním prvkem fantasy svět. Ze všech komponentů dýchá atmosféra a to je dobře.
Ilustrace jsou povedené a jedinou připomínku bych zde mohl napsat na adresu
prokletí, u kterých je všude stejný obrázek. Přijde mi škoda, že tyto karty
autoři „ošidili“, protože karty mají jiné názvy a především odlišné efekty a
docela by mne potěšilo, kdybych mohl prokletí určit pohledem na obrázek. To je
ale jenom malá připomínka, kterou hra vynahrazuje plnými hrstmi na jiných
místech. Co tedy najdeme v krabici?
Cesta k trpasličím ruinám
Čtvercová krabice má klasických 295 x 295 mm, ale je o něco vyšší než
klasické (napr. Dominion, Arkham Horror apod.). Nedosahuje ale
rozměrů krabice Mansions of Madness.
Uvnitř toho najdete požehnaně: oboustrannou
herní desku, celkem 566 karet, oddělovače, perfektní plastový insert, 51 žetonů
zkušeností ve tvaru hromového kamene, pravidla pro odlehčenou verzi určenou
úplným začátečníkům a kompletní pravidla.
U popisu se trochu rozepíšu a začnu herní deskou. Přestože není herní
deska v zásadě potřeba, jedná se o velmi příjemnou část balení. Na tlustém
kartonu dostanete pěkně zpracovanou mapu rozložení karet. Strany se liší pouze
v podobě podzemí – na jedné straně má tři pozice s dvojnásobnou tmou
a na druhé jsou čtyři pozice bez násobení (pro neznalé bude vysvětleno níže).
Další kapitolou jsou karty, které se dělí hned na 6 typů – základní karty,
hrdinové, monstra, vesnické karty, zvláštní karty a karty náhody. Vzhled karet
prošel revizí a nový design je dle mého mínění přehlednější a „čistší“. Karty
jsou z kvalitního materiálu, přesto bych osobně doporučil s ohledem na
časté míchání karet obaly standardní magicové velikosti. Samozřejmě uznávám, že
karet k obalení je v této hře opravdu požehnaně. Dále zde máme
oddělovače, které slouží k jasné funkci rozdělení karet do šestice skupin
a jejich podskupin. Příjemnou změnou oproti úplně první hře Thunderstone jsou plastové žetony
zkušeností, které se poprvé objevili v Thunderstone: Dragonspire. Tématicky i provedením úžasné malé
hromové kameny přidávají na atmosféře více než karty s nápisem 1XP.
V krabici také najdeme dvojici pravidel. Kromě klasických jsou
zde totiž i pravidla pro „odlehčený“ Thunderstone, která jsou určena především těm
hráčům, kteří se s původní sérií nesetkali. Čtyři strany pravidel plné
obrázků a příkladů elegantně uvedou nové hráče, kteří mohou po otevření krabice
téměř okamžitě hrát. Za tenhle vstřícný krok novým hráčům, ale také těm kdo
chtějí základní myšlenky hry rychle naučit ostatní ve své herní skupině,
zaslouží autoři palec nahoru. Další palec nahoru by mohli dostat za zcela nově
napsaná a výrazně přehlednější pravidla oproti původní hře. Najdeme zde velké
písmo, přehledný popis, obrázky i obsáhlé příklady hraní karet, efektů a
dokonce i celých fází. Pravidla ovšem myslela i na staré hráče a jedna z kapitol
shrnuje všechny novinky. Dále zde najdeme rozpis všech karet, rozpis efektů
karet, tři scénáře a šest herních variant zahrnujících i hru v jednom. Především
varianta „Epický Thunderstone“ je velmi zajímavá a tvůrci za ní poděkovali
Richardu Launiusovi (tvůrce her ArkhamHorror, Elder Sign a Defenders of the Realm) a Tomu Vaselovi
(herní kanál Dice Tower).
Zvlášť zde zmíním také plastový insert, který si zaslouží pozornost.
Podobně jako žetony zkušeností i tento insert se poprvé objevil v Thunderstone: Dragonspire. Karty se do
něj bez problémů vejdou i obalené, středový prostor je účelně využit pro
umístění žetonů zkušeností a i po obalení karet zůstává v krabici dost
místa na dalších cca 400 karet.
Hrdinové v temnotách
Víme tedy, co najdeme v krabici se zle vypadajícím džinem na obalu,
jak se to ovšem hraje? Popíšu zde pouze základní průběh kola a dále se zaměřím
především na změny oproti původní verzi hry. Na začátku hry si tedy připravíme
dle pravidel herní plán a na něj karty hrdinů, karty vesnice (zbraně, předměty,
kouzla a vesničany), základní karty (kopí, voják a pochodeň), karty prokletí, balíček
podzemí (příšery, strážce hromového kamene) a zaplníme místa podzemí. Dále
dostane každý hráč startovní karty, které tvoří 6 vojáků (Regular), 2 kopí (Longspear),
2 pochodně (Torch) a 2 úlomky
hromového kamene (Thunderstone Shards).
Tyto karty si hráč zamíchá a dobere si 6 karet do ruky. Jakmile máme toto
připraveno, určíme libovolným způsobem prvního hráče a můžeme začít.
Hráč si vybere jednu čtyř možných akcí:
1)
Vesnice (Village)
– hráč může jít do vesnice, kde použije všechny schopnosti a trofeje karet a
následně si může koupit 1 kartu. Ve vesnici také můžete zvyšovat úrovně svých
hrdinů. Každý hrdina je ve třech úrovních, přičemž hrdinu na vyšší úrovni si
buď můžete koupit, jakmile jsou rozebrány karty první úrovně, nebo si na vyšší
úroveň můžete svého hrdinu výměnou za zkušenosti vylepšit. V takovém případě
odložíte tolik žetonů zkušeností, kolik je v levém dolním rohu karty,
zahodíte do krabice kartu hrdiny a z balíčku vesnice si vezmete
příslušného hrdinu vyšší úrovně. Pokud již daná úroveň není dostupná, nelze
hrdinu zlepšit, stejně jako nejde vynechat úroveň! Můžete však za 2 zkušenosti
vylepšit svého obyčejného vojáka na libovolného hrdinu první úrovně.
2)
Podzemí (Dungeon)
– z pohledu dobrodruha asi nejzajímavější možnost. Vyhodnotíte schopnosti
a trofeje vztahující se k podzemí, přiřadíte hrdinům zbraně a vybere si
příšeru, se kterou budete bojovat. K zabití příšery musíte mít takový
útok, aby byl roven nebo větší životu příšery (pravý horní roh karty) plus
úrovni temnoty. Temnota je na herní desce vyznačena pod pozicí karty a lze ji
odstranit příslušným počtem zdrojů světla. Neporažená příšera jde dospod
balíčku podzemí, když ji ovšem porazíte, vezmete si ji do svého balíčku karet a
také získáte počet žetonů zkušeností uvedený v pravém dolním rohu karty
příšery. Na prázdné místo se přesunou již vyložené příšery a na uvolněné místo
nejblíže balíčku se otočí další příšera.
3)
Příprava (Prepare)
– hráč může odložit libovolný počet karet z ruky na odkládací balíček a
dobere si do šesti karet, tím jeho kolo končí. Tato možnost znatelně chyběla v původní
hře, kdy vám prostě ne a ne přijít ta správná kombinace karet. Tímto způsobem
si můžete připravit karty na zdrcující útok, nebo velký nákup.
4)
Odpočinek (Rest)
– hráč zničí jednu karty z ruky a zbytek odloží na odkládací balíček, tím
jeho kolo končí. Tímto způsobem si můžete z balíčku eliminovat nepotřebné
nebo škodící karty.
Po výběru a provedení jedné z výše uvedených možností hráč odloží
karty na odkládací balíček a dobere si dalších šest karet. Jakmile si nemá z čeho
dobrat, zamíchá svůj odkládací balíček a vytvoří tak nový dobírací. Jak můžete
vidět, pravidla jsou vcelku jednoduchá a hlavním prvkem jsou zde karty, které
hru upravují. Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů porazí strážce hromového
kamene, což je velmi silný nepřítel a celkově máte v Thunderstone Advance: Towers of Ruin na výběr ze tří možných. Hru
vyhrává hráč, který má ve svém balíčku karet nejvíce vítězných bodů. Tyto body
získáváte především za zabité příšery, ale také za každého hrdinu, kterého máte
na třetí (nejvyšší) úrovni a zároveň i startovní úlomky hromového kamene jsou
za jeden vítězný bod.
Co nového v podzemí?

Důležitou novinkou je přidání fáze „příprava“, která hráčům značně
ulehčuje život. Nejedná se o věc, kterou budete používat neustále, naopak
využijete jí nejspíše jenom párkrát za hru. Podstatou zde je, že samotná
možnost eliminace frustrujících okamžiků, kdy čekáte pouze na správnou
kombinaci karet a ta nejenom, že nepřichází, ale vždy vám nevyjde o jednu či
dvě karty, působí natolik osvobozujícím dojmem, že je až zarážející, že nebyla
součástí původní hry. Hlavně v konečné fázi hry může tato nová možnost
ušetřit spoustu bezmoci a vzteku.
Další novinkou jsou pomocníci (Familiar).
Pomocníci jsou součástí hry Towers of Ruin a tvoří je celkem 7 různých karet, každá s odlišnými schopnostmi.
Pomocníka získáte tak, že po poražení příšery si vezmete vrchní kartu z balíčku
pomocníků a vyložíte ji před sebe, kde zůstává, dokud ho nepoužijete. Získat
pomocníka můžete pouze jednou za hru a tento pomocník vám zůstává do konce hry.
Každý pomocník má celkem 3 schopnosti, které můžete použít za body zkušenosti.
Ty ovšem nezahazujete, jenom musíte mít potřebný počet žetonů k dispozici,
přičemž při dostatečném počtu zkušeností můžete naráz aktivovat jednu nebo i
vícero schopností. Jakmile pomocníkovu schopnost využijete, odložíte ho na
konci kola na odkládací balíček. Když vám přijde pomocník do ruky, ihned ho
vyložíte před sebe, náhradní kartu za něj si ovšem nedobíráte. Pomocníci vám
dávají různé možnosti včetně více peněz, získávání zkušeností, ničení karet atd.
Jedná se o zajímavý volitelný obsah, který opět trochu ozvláštní hru.
Druhou novinkou je v podobě promo karet pětice archetypů (Avatars). Tyto karty nejsou běžnou
součástí balení hry, u některých prodejců je můžete získat s nákupem hry,
ale AEG je pro některé obchody uvolnily k zakoupení. Podobně jako u
pomocníků i zde se jedná o ozvláštnění herní strategie, tentokrát ale
volitelné. Na začátku hry dostane každý hráč pět karet archetypů – válečník (Warrior), zloděj (Thief), kouzelník (Wizard),
hraničář (Ranger) a klerik (Cleric) – z nichž si jeden tajně vybere.
Tento archetyp mu následně zůstává vyložený ve hře a dává hráči určitý efekt ve
vesnici nebo v podzemí – válečník tak lépe ovládá zbraně, zloděj má
levnější nákupy apod. Archetyp je navíc ve dvou úrovních a za daný počet zkušeností
můžete svůj archetyp zvýšit na druhou úroveň pro silnější efekty. Jedná se o
zajímavou možnost, jak mírným způsobem ovlivnit hru tak, aby více vyhovovala
vašemu hernímu stylu. Nejedná se sice o nutnou věc, ale považuji to za příjemné
zpestření.
Oslavný návrat do vesnice
Původní Thunderstone se mi
líbil, ale měl určité mouchy, které se snažili autoři eliminovat v několika
rozšířeních. Teprve s Thunderstone Advance
ale přichází skutečný obrat a pro mne se Towers of Ruin stávají „Thunderstonem 2.0“. AEG si vysloužilo velký kladný bod za
tento restart karetní fantasy série, která je nyní díky poměrně drobným úpravám
výrazně lepší, než kdy předtím. Samozřejmě, že některé příjemné věci přinesly
už předchozí hry – jmenovitě pak skvělý insert a mile provedené žetony
zkušeností. Hra příjemně plyne, množství karet zaručuje dostatečný potenciál ke
znovuhratelnosti a komu by to bylo málo, má jistotu, že herní zážitek mu v případě
zájmu AEG rozšíří o nová rozšíření pro systém Thunderstone Advance. Ne, nejedná se o epické RPG, kde se svým
hrdinou chodíte po mapě, plníte úkoly a zlepšujete si postavu. V základu je
Thunderstone stále jenom fantasy
deckbuilding, kde máte náznaky možností RPG, ale dal by se stylem hry částečně
(nebrat doslova! :) přirovnat např. k sérii PC her Diablo – bojujete s příšerami,
ve vesnici koupíte lepší výbavu, zvýšíte úroveň hrdinů a vrátíte se do podzemí
vybíjet příšery a tímto stylem se propracujete až k závěrečnému nepříteli.
Je to jednoduché, zábavné a se silnou příchutí fantasy. Kdo hledá fantasy
deckbuilding hru, nebo by chtěl začít se sérií Thunderstone, neváhal bych ani chvíli a s čistým svědomím mu Thunderstone Advance: Towers of Ruin doporučil.
Žádné komentáře:
Okomentovat