14. června 2012

Dojmy – Thunderstone Advance: Towers of Ruin


Hrdinové se v nakláněli nad mapou, až první z nich položil prst na značku pevnosti. „Baile Bhoid, stará trpasličí pevnost. Je už ale léta opuštěná. Myslíte, že se schovali tam?“ Odpověď byla jasná, příliš mnoho vodítek se scházelo v místě trpasličích rozvalin, které se dříve hrdě tyčily nad skalami. Jenomže čas slávy pominul, trpaslíci Baile Bhoid opustily a ten chátral. Málokdo ale věděl, že pod pevností byly ohromné jeskyně, spletité chodby a jak se zdá, i něco dalšího. Bylo rozhodnuto, zítra skupina vyrazí směrem k trpasličí pevnosti.

Karetní fantasy deckbuilding hru Thunderstone mohou někteří z vás znát. Byla to jedna z prvních her, která se objevila hned po Dominionu, který nastartoval boom deckbuildingových her. Spojení fantasy, vytváření vlastního balíčku karet během hry a především boj s příšerami se zdál jako naprosto ideální kombinace. Přesto se ve hře objevovalo pár much. Autoři z Alderac Entertainment Group (zkráceně AEG) ovšem nelenili a kromě několika rozšíření, ve kterých se snažili objevené neduhy smazat, začali připravovat něco nového. Naslouchali připomínkám hráčů, úpravám a nápadům a výsledkem je Thunderstone Advance. Jedná se o tzv. opětovné nastartování této hry (podobně jako se to v poslední době děje na filmových plátnech se Spidermanem, Batmanem apod.). Podařil se tvůrcům tento krok? To zjistíte v našich dojmech.

S kým jdeme na výpravu?

Pro ty, kdo sérii Thunderstone neznají, zde mám pár základních informací. Jde o hru pro 1 až 5 hráčů, ve které začínáte s pár základními hrdiny a zbraněmi, navštěvujete vesnici, kde můžete dokupovat zbraně a najímat další hrdiny a následně objevujete podzemí, kde bojujete s hordami nepřátel. Mimo mechanismus deckbuildingu je zde hlavním prvkem fantasy svět. Ze všech komponentů dýchá atmosféra a to je dobře. Ilustrace jsou povedené a jedinou připomínku bych zde mohl napsat na adresu prokletí, u kterých je všude stejný obrázek. Přijde mi škoda, že tyto karty autoři „ošidili“, protože karty mají jiné názvy a především odlišné efekty a docela by mne potěšilo, kdybych mohl prokletí určit pohledem na obrázek. To je ale jenom malá připomínka, kterou hra vynahrazuje plnými hrstmi na jiných místech. Co tedy najdeme v krabici? 

Cesta k trpasličím ruinám

Čtvercová krabice má klasických 295 x 295 mm, ale je o něco vyšší než klasické (napr. Dominion, Arkham Horror apod.). Nedosahuje ale rozměrů krabice Mansions of Madness. Uvnitř toho najdete požehnaně:  oboustrannou herní desku, celkem 566 karet, oddělovače, perfektní plastový insert, 51 žetonů zkušeností ve tvaru hromového kamene, pravidla pro odlehčenou verzi určenou úplným začátečníkům a kompletní pravidla.

U popisu se trochu rozepíšu a začnu herní deskou. Přestože není herní deska v zásadě potřeba, jedná se o velmi příjemnou část balení. Na tlustém kartonu dostanete pěkně zpracovanou mapu rozložení karet. Strany se liší pouze v podobě podzemí – na jedné straně má tři pozice s dvojnásobnou tmou a na druhé jsou čtyři pozice bez násobení (pro neznalé bude vysvětleno níže). Další kapitolou jsou karty, které se dělí hned na 6 typů – základní karty, hrdinové, monstra, vesnické karty, zvláštní karty a karty náhody. Vzhled karet prošel revizí a nový design je dle mého mínění přehlednější a „čistší“. Karty jsou z kvalitního materiálu, přesto bych osobně doporučil s ohledem na časté míchání karet obaly standardní magicové velikosti. Samozřejmě uznávám, že karet k obalení je v této hře opravdu požehnaně. Dále zde máme oddělovače, které slouží k jasné funkci rozdělení karet do šestice skupin a jejich podskupin. Příjemnou změnou oproti úplně první hře Thunderstone jsou plastové žetony zkušeností, které se poprvé objevili v Thunderstone: Dragonspire. Tématicky i provedením úžasné malé hromové kameny přidávají na atmosféře více než karty s nápisem 1XP.

V krabici také najdeme dvojici pravidel. Kromě klasických jsou zde totiž i pravidla pro „odlehčený“ Thunderstone, která jsou určena především těm hráčům, kteří se s původní sérií nesetkali. Čtyři strany pravidel plné obrázků a příkladů elegantně uvedou nové hráče, kteří mohou po otevření krabice téměř okamžitě hrát. Za tenhle vstřícný krok novým hráčům, ale také těm kdo chtějí základní myšlenky hry rychle naučit ostatní ve své herní skupině, zaslouží autoři palec nahoru. Další palec nahoru by mohli dostat za zcela nově napsaná a výrazně přehlednější pravidla oproti původní hře. Najdeme zde velké písmo, přehledný popis, obrázky i obsáhlé příklady hraní karet, efektů a dokonce i celých fází. Pravidla ovšem myslela i na staré hráče a jedna z kapitol shrnuje všechny novinky. Dále zde najdeme rozpis všech karet, rozpis efektů karet, tři scénáře a šest herních variant zahrnujících i hru v jednom. Především varianta „Epický Thunderstone“ je velmi zajímavá a tvůrci za ní poděkovali Richardu Launiusovi (tvůrce her ArkhamHorror, Elder Sign a Defenders of the Realm) a Tomu Vaselovi (herní kanál Dice Tower).

Zvlášť zde zmíním také plastový insert, který si zaslouží pozornost. Podobně jako žetony zkušeností i tento insert se poprvé objevil v Thunderstone: Dragonspire. Karty se do něj bez problémů vejdou i obalené, středový prostor je účelně využit pro umístění žetonů zkušeností a i po obalení karet zůstává v krabici dost místa na dalších cca 400 karet.  

Hrdinové v temnotách

Víme tedy, co najdeme v krabici se zle vypadajícím džinem na obalu, jak se to ovšem hraje? Popíšu zde pouze základní průběh kola a dále se zaměřím především na změny oproti původní verzi hry. Na začátku hry si tedy připravíme dle pravidel herní plán a na něj karty hrdinů, karty vesnice (zbraně, předměty, kouzla a vesničany), základní karty (kopí, voják a pochodeň), karty prokletí, balíček podzemí (příšery, strážce hromového kamene) a zaplníme místa podzemí. Dále dostane každý hráč startovní karty, které tvoří 6 vojáků (Regular), 2 kopí (Longspear), 2 pochodně (Torch) a 2 úlomky hromového kamene (Thunderstone Shards). Tyto karty si hráč zamíchá a dobere si 6 karet do ruky. Jakmile máme toto připraveno, určíme libovolným způsobem prvního hráče a můžeme začít.

Hráč si vybere jednu čtyř možných akcí:
1)      Vesnice (Village) – hráč může jít do vesnice, kde použije všechny schopnosti a trofeje karet a následně si může koupit 1 kartu. Ve vesnici také můžete zvyšovat úrovně svých hrdinů. Každý hrdina je ve třech úrovních, přičemž hrdinu na vyšší úrovni si buď můžete koupit, jakmile jsou rozebrány karty první úrovně, nebo si na vyšší úroveň můžete svého hrdinu výměnou za zkušenosti vylepšit. V takovém případě odložíte tolik žetonů zkušeností, kolik je v levém dolním rohu karty, zahodíte do krabice kartu hrdiny a z balíčku vesnice si vezmete příslušného hrdinu vyšší úrovně. Pokud již daná úroveň není dostupná, nelze hrdinu zlepšit, stejně jako nejde vynechat úroveň! Můžete však za 2 zkušenosti vylepšit svého obyčejného vojáka na libovolného hrdinu první úrovně.  

2)      Podzemí (Dungeon) – z pohledu dobrodruha asi nejzajímavější možnost. Vyhodnotíte schopnosti a trofeje vztahující se k podzemí, přiřadíte hrdinům zbraně a vybere si příšeru, se kterou budete bojovat. K zabití příšery musíte mít takový útok, aby byl roven nebo větší životu příšery (pravý horní roh karty) plus úrovni temnoty. Temnota je na herní desce vyznačena pod pozicí karty a lze ji odstranit příslušným počtem zdrojů světla. Neporažená příšera jde dospod balíčku podzemí, když ji ovšem porazíte, vezmete si ji do svého balíčku karet a také získáte počet žetonů zkušeností uvedený v pravém dolním rohu karty příšery. Na prázdné místo se přesunou již vyložené příšery a na uvolněné místo nejblíže balíčku se otočí další příšera.

3)      Příprava (Prepare) – hráč může odložit libovolný počet karet z ruky na odkládací balíček a dobere si do šesti karet, tím jeho kolo končí. Tato možnost znatelně chyběla v původní hře, kdy vám prostě ne a ne přijít ta správná kombinace karet. Tímto způsobem si můžete připravit karty na zdrcující útok, nebo velký nákup.

4)      Odpočinek (Rest) – hráč zničí jednu karty z ruky a zbytek odloží na odkládací balíček, tím jeho kolo končí. Tímto způsobem si můžete z balíčku eliminovat nepotřebné nebo škodící karty.

Po výběru a provedení jedné z výše uvedených možností hráč odloží karty na odkládací balíček a dobere si dalších šest karet. Jakmile si nemá z čeho dobrat, zamíchá svůj odkládací balíček a vytvoří tak nový dobírací. Jak můžete vidět, pravidla jsou vcelku jednoduchá a hlavním prvkem jsou zde karty, které hru upravují. Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů porazí strážce hromového kamene, což je velmi silný nepřítel a celkově máte v Thunderstone Advance: Towers of Ruin na výběr ze tří možných. Hru vyhrává hráč, který má ve svém balíčku karet nejvíce vítězných bodů. Tyto body získáváte především za zabité příšery, ale také za každého hrdinu, kterého máte na třetí (nejvyšší) úrovni a zároveň i startovní úlomky hromového kamene jsou za jeden vítězný bod.

Co nového v podzemí?

Co tedy přinesl Thunderstone Advance nového? V první řadě to jsou výrazně lepší pravidla a přehlednější design karet. Ano, Towers of Ruin je sice plně kompatibilní s předchozími hrami, ale osobně bych tyto „edice“ nemíchal z důvodu přejmenování některých karet, drobným změnám efektů apod. Na druhé straně vám smíchání hru výrazně nerozbije a je to tedy na vašem uvážení. Pokud ovšem se sérií Thunderstone začínáte, předchozí vydání určitě nepotřebujete a potřebovat nebudete. Další drobnou změnou je obsažení herní desky, která sice není pro znalejší hráče nutná, ale udržuje věci hezky přehledné. Podobně jako u her Ascension mi i přes svou „nepotřebnost“ zkrátka dělá esteticky radost.

Důležitou novinkou je přidání fáze „příprava“, která hráčům značně ulehčuje život. Nejedná se o věc, kterou budete používat neustále, naopak využijete jí nejspíše jenom párkrát za hru. Podstatou zde je, že samotná možnost eliminace frustrujících okamžiků, kdy čekáte pouze na správnou kombinaci karet a ta nejenom, že nepřichází, ale vždy vám nevyjde o jednu či dvě karty, působí natolik osvobozujícím dojmem, že je až zarážející, že nebyla součástí původní hry. Hlavně v konečné fázi hry může tato nová možnost ušetřit spoustu bezmoci a vzteku.

Další novinkou jsou pomocníci (Familiar). Pomocníci jsou součástí hry Towers of Ruin a tvoří je celkem 7 různých karet, každá s odlišnými schopnostmi. Pomocníka získáte tak, že po poražení příšery si vezmete vrchní kartu z balíčku pomocníků a vyložíte ji před sebe, kde zůstává, dokud ho nepoužijete. Získat pomocníka můžete pouze jednou za hru a tento pomocník vám zůstává do konce hry. Každý pomocník má celkem 3 schopnosti, které můžete použít za body zkušenosti. Ty ovšem nezahazujete, jenom musíte mít potřebný počet žetonů k dispozici, přičemž při dostatečném počtu zkušeností můžete naráz aktivovat jednu nebo i vícero schopností. Jakmile pomocníkovu schopnost využijete, odložíte ho na konci kola na odkládací balíček. Když vám přijde pomocník do ruky, ihned ho vyložíte před sebe, náhradní kartu za něj si ovšem nedobíráte. Pomocníci vám dávají různé možnosti včetně více peněz, získávání zkušeností, ničení karet atd. Jedná se o zajímavý volitelný obsah, který opět trochu ozvláštní hru.

Druhou novinkou je v podobě promo karet pětice archetypů (Avatars). Tyto karty nejsou běžnou součástí balení hry, u některých prodejců je můžete získat s nákupem hry, ale AEG je pro některé obchody uvolnily k zakoupení. Podobně jako u pomocníků i zde se jedná o ozvláštnění herní strategie, tentokrát ale volitelné. Na začátku hry dostane každý hráč pět karet archetypů – válečník (Warrior), zloděj (Thief), kouzelník (Wizard), hraničář (Ranger) a klerik (Cleric) – z nichž si jeden tajně vybere. Tento archetyp mu následně zůstává vyložený ve hře a dává hráči určitý efekt ve vesnici nebo v podzemí – válečník tak lépe ovládá zbraně, zloděj má levnější nákupy apod. Archetyp je navíc ve dvou úrovních a za daný počet zkušeností můžete svůj archetyp zvýšit na druhou úroveň pro silnější efekty. Jedná se o zajímavou možnost, jak mírným způsobem ovlivnit hru tak, aby více vyhovovala vašemu hernímu stylu. Nejedná se sice o nutnou věc, ale považuji to za příjemné zpestření.

Oslavný návrat do vesnice

Původní Thunderstone se mi líbil, ale měl určité mouchy, které se snažili autoři eliminovat v několika rozšířeních. Teprve s Thunderstone Advance ale přichází skutečný obrat a pro mne se Towers of Ruin stávají „Thunderstonem 2.0“. AEG si vysloužilo velký kladný bod za tento restart karetní fantasy série, která je nyní díky poměrně drobným úpravám výrazně lepší, než kdy předtím. Samozřejmě, že některé příjemné věci přinesly už předchozí hry – jmenovitě pak skvělý insert a mile provedené žetony zkušeností. Hra příjemně plyne, množství karet zaručuje dostatečný potenciál ke znovuhratelnosti a komu by to bylo málo, má jistotu, že herní zážitek mu v případě zájmu AEG rozšíří o nová rozšíření pro systém Thunderstone Advance. Ne, nejedná se o epické RPG, kde se svým hrdinou chodíte po mapě, plníte úkoly a zlepšujete si postavu. V základu je Thunderstone stále jenom fantasy deckbuilding, kde máte náznaky možností RPG, ale dal by se stylem hry částečně (nebrat doslova! :) přirovnat např. k sérii PC her Diablo – bojujete s příšerami, ve vesnici koupíte lepší výbavu, zvýšíte úroveň hrdinů a vrátíte se do podzemí vybíjet příšery a tímto stylem se propracujete až k závěrečnému nepříteli. Je to jednoduché, zábavné a se silnou příchutí fantasy. Kdo hledá fantasy deckbuilding hru, nebo by chtěl začít se sérií Thunderstone, neváhal bych ani chvíli a s čistým svědomím mu Thunderstone Advance: Towers of Ruin doporučil.

Žádné komentáře:

Okomentovat