6. března 2013

MERCS - všem dostupná hra s miniaturami


V roce 2010 si dva hráči a milovníci miniatur, splnili svůj sen a oficiálně odstartovaly projekt MERCS. Těmi hráči jsou Brian Shotton, který je mozkem celého projektu a Keith Lowe, který stojí za podobou celé hry. Přesto, že hra nezaznamenala raketový vzestup a ani nezatřásla herním světem, postupně si kolem sebe začala vytvářet stále se zvětšující se okruh fanoušků. A jak všichni moc dobře víme, většina velkých věcí začíná malým rozhodnutím.

To, že hra pochází z hlavy hráče a nikoliv vypočítavého podnikatele každý zjistí hned při první návštěvě obchodu. Tato SCI-FI orientovaná hra s miniaturami totiž sestává z taktických bojů mezi dvěma pětičlennými týmy kdy každý model je unikátní a má své unikátní schopnosti. Potencionální zájemce tak nemusí měsíce skládat a barvit obří armády aby si vůbec mohl zahrát. Každá hratelná strana má ze začátku navíc jen 6 modelů, které lze zakoupit ve výhodném starter kitu. Autoři hry se tak nepokoušejí hráče finančně ždímat pravidelným chrlením nových a nových modelů či frakcí, které je někdy nutností a někdy povinností koupit, za předpokladu že chceme hrát námi zvolenou hru na patřičné úrovni. Příjemné je pak i zjištění, že vše co potřebujete ke hře, se vejde do jedné krabičky na oběd.

Historické pozadí

MERCS se odehrávají ve světě, kde veliká ekonomická krize donutí vlády ke krokům, které umožnily vznik tzv. MEGA korporací. Ty po určité době přesáhli svou velikostí a vlivem hranice a působnost vlád, které stáli za jejich vznikem. Než si to však kdokoliv stihl uvědomit, došlo ve světě k mocenským změnám. Píše se rok 2151 a zanikají první státy a na světě existuje 18 velkých korporací.  Korporace postupně zastupují veškeré funkce států (zdravotnictví, bezpečnostní složky atd.) a tvoří si své vlastní pořádkové síly označované jako M.E.R.C.S. (Military Economic Reconnaissance Counter Security). Po pár letech plných konkurenčních půtek, soudních sporů, odkupování podílů a slučování, se svět dostal do stavu, kdy existuje pouze devět MEGA korporací, jeden světový soudní dvůr, který znamená poslední stopy zákona (ano, přesně ten druh zákona, který si lze koupit) a pak skupina FCC, která pod sebou sdružuje 12 teroristických skupin, působících z oblastí, o které MEGA korporace nejeví zájem nebo je kvůli nákladům odepsala, a jsou označovány za tzv. Lost Margin.
Do tohoto světa je vržen hráč, jakožto velitel jednoho z MERCS týmů, který náleží pod jednu z výše uvedených stran. Zatím si mohou hráči vybírat ze 7 MEGA korporací a jedné z teroristických skupin. Zda autoři do hry uvedou všech 12 teroristických skupin, není příliš pravděpodobné vzhledem k tomu, že některé skupiny nejsou natolik silné či nepředstavují až tak velikou hrozbu. Zdravým odhadem jsou 3 teroristické skupiny, kdy jedna je již plně k dispozici a specializuje se na černé operace, druhá vyjde v tomto roce (2013) a ta se specializuje na únosy a transport osob. O poslední teroristické frakci se zatím jen šušká na oficiálních fórech k této hře a není tak zatím jisté, zda bude do hry zahrnuta.

Každá frakce si ku podivu zachovává svérázný a unikátní ráz, a nestane se, že by dvě frakce byly plně identické. Každá má své přednosti a určitou herní mechaniku, která však musí být respektována, aby bylo dosahováno vítězství. Pokud má nějaký hráč rád rychlost a pohyblivost u svých jednotek, jasnou volbou pro něj bude například frakce Sefadu sídlící na africkém kontinentě. Bude-li však mít chuť na frakci, jejíž předností je čirá palebná síla a přišpendlování nepřítele k zemi krycí palbou, bude muset zvolit jinou frakci. Například USCR sídlící v oblasti bývalého Ruska, která má v případě provádění krycí palby bonus.

Jak začít?

Většina mechanik je logická a snadno převoditelná na skutečné situace v životě. To umožňuje velmi snadno proniknout do hry i naprostým začátečníkům, kteří nikdy žádnou hru tohoto typu nehráli. Další velkou předností této hry je především cena. Pro to, aby si mohl nováček zahrát, mu stačí tzv. Starter Kit jedné v současnosti dostupných frakcí.

Starter kit obsahuje vše potřebné. Šest modelů, referenční karty pro každý model, malá pravidla a 6 kostek. Jediným zádrhelem může být, že modely se dodávají nenabarvené a některé je třeba slepit. Hrát se dá i bez nabarvení figurek, ale když vidíte krásně namalované figurky ostatních hráčů, povětšinou zatoužíte po tom samém. Pokud si netroufáte barvit figurky sami, je zde naštěstí dost hráčů, kteří vás to naučí a poradí, nebo vám modely nabarví. Hráče pak rozhodně nečekají žádné další nutné investice jako je tomu u jiných her, kdy si pro udržení kroku s protivníky musí pořizovat měsíc co měsíc nové jednotky. Přestože autoři letos vydávají pro každou frakci sedmý model, hráč není povinen si je pořídit, pokud sám uzná, že je nepotřebuje. Přestože do budoucna má mít každá frakce modelů deset, je to otázka několika let a tak může být peněženka každého hráče v klidu.

Angličtina jako jazyková bariéra?

K dispozici jsou již česká pravidla, která vzešla z herní komunity, která se sdružuje v obchodě a herně Tomovy Hry a díky velikému nadšení pro hru jsou v mnoha ohledech kvalitnější než ta originální. Tato pravidla jsou zdarma stažitelná na českých stránkách. Existence českých fanouškových stránek, kde si hráči mohou počíst o nově příchozích frakcích, modelech, záznamech z turnajů a dalších novinek ze světa MERCS, je v případě takto kvalitní hry samozřejmostí. Tyto stránky lze nalézt na adrese www.mercshra.cz

Dnes jsme si hru MERCS zevrubně představili a pokud vás zaujala, můžete se příští týden dočíst něco víc o pravidlech hry a herních mechanismech. Do té doby na viděnou na bojišti!

Jan Kříž

Žádné komentáře:

Okomentovat