7. března 2012

Dojmy - Drako

Horko a sluneční zář působily na mršinu ovce jako pec a nesnesitelný puch krve se nesl vzduchem daleko. Dost daleko na to, aby ho zachytil i mladý a hladový drak, který kroužil nad malou roklinou a připravoval se uzmout svou kořist. Trojice trpaslíků schovaná v koutech rokliny téměř nedýchala. Jediný prudký pohyb a drak by zmizel. Pot jim stékal po tváři do hustých plnovousů. Čekali. Drak se konečně snesl velkou rychlostí a popadl mršinu. Než však stihl odlétnout, scvakla trpasličí past. Dračí šupiny byly příliš tvrdé, aby jim past něco udělal, ale mohutný řetěz donutil majestátného plaza přistát. V tu chvíli mu kolem hlavy proletěla šipka z Morinovi kuše. Drak zařval a vychrlil plamen směrem, odkud přiletěla šipka. V tu chvíli už se z druhé strany řítil k drakovi Brald se svou sekerou a štítem, zatímco třetí lovec, Urpen, roztáčel připravenou síť.

Drako od polského vydavatele Rebel je rychlá taktická hra pro 2 hráče, ve které se staneme svědky boje v pasti lapeného draka a trpasličí trojice lovců. Herní doba se pohybuje mezi deseti a dvaceti minutami.

Co najdeme v roklině

Ve značně naddimenzované krabici Drako najdeme prostý papírový insert, rudou figurku draka a tři šedé figurky trpasličích lovců, herní desku draka, herní desku lovců, herní plán, 76 karet, 27 žetonů (25 žetonů zranění, 1 žeton zuřivosti a jeden žeton sítě) a samozřejmě pravidla. Figurky jsou hezky detailní a především u trpaslíků jsem alespoň já neměl problém vidět na první pohled, o kterého trpaslíka z loveckého tria jde - jeden je v plné zbroji se sekyrou a štítem, druhý má v jedné ruce sekyru, zatímco v druhé třímá síť a třetí má v rukách kuši připravenou k výstřelu. Karty jsou rozděleny do dvou balíčků po osmatřiceti kartách, jeden pro draka a druhý pro trpaslíky. Pro ty, kdo trpí (stejně jako já) obalovací mánií, jedná se o velikost 44x68 mm, které přesně padnou do obalů Mini European Boardgame od Fantasy Flight Games. Zda dělá ve stejné velikosti obaly ještě jiná společnost (např. Mayday) si nejsem jistý a předem děkuji za případné podměty v komentářích.

Herní plán zobrazuje roklinu, ve které lovci chytili draka, přičemž je rozdělen na síť hexových polí. Žetony jsou na zcela dostačujícím kartonu, stejně jako herní plán a desky draka a trpaslíků. Kresby jsou příjemné a ke hře mi naprosto sedí. Vlastní názor na design si můžete udělat z obrázků kolem. Všechny komponenty jsou pěkně zpracovány a ke kvalitě nemohu mít námitek. Obzvláště figurky jsou příjemně detailní a přímo volají po nabarvení. Pravidla nalezneme v krabici hned dvoje, jedny v polštině a druhé v angličtině. Český překlad pravidel od Pellyho najdete volně ke stažení zde. Pravidla jsou přehledná s dostatečným množstvím obrázků a příkladů a s pochopením jsem neměl žádné problémy. Vše je navíc doplněno hezky psanými příběhovými texty, které hře dodávají na atmosféře.

Vyrovnaný souboj

Jak probíhá samotná hra? Hráči si na začátku rozdělí role a vezmou si příslušnou herní desku a karty. Figurky se dle pravidel rozmístí na herním plánu rokliny, oba hráči si zamíchají své balíčky karet a vezmou si do ruky 4 karty. Poté může hra začít. První je hráč draka, který může zahrát pouze jednu akci. Poté se hráči střídají a ve svém kole mohou udělat dvě akce. Jako jednu akci si mohou dobrat dvě karty ze svého balíčku (limit karet na ruce je šest) nebo zahrát jednu kartu z ruky. Tyto dvě možnosti libovolně kombinují.

Každá karta má ve svém levém horním rohu kulaté ikony akcí, které je možné zahráním této karty provést. Vše je tak příjemně přehledné, a přestože je většina plochy karty „nevyužita“, nahrazují to ilustrace, které většinu tohoto místa příjemně doplňují. Akce draka jsou následující: 1) pohyb po zemi (symbol tlapy), 2) let na libovolné pole (křídlo), 3) útok drápy na blízko (drápy), 4) útok ohnivým dechem na dálku (oheň) a 5) obrana před útokem (štít). Poslední zmíněný typ karty slouží k obraně před útoky soupeře. Na rozdíl od všech ostatních karet se tyto karty vykládají v soupeřově kole jako reakce na jeho kartu útoku, který je tímto vyblokován. Trpaslíci se liší tím, že v některých případech může akci použít pouze jeden trpaslík, zatímco jiné mohou využít trpaslíci dva. To je znázorněno velmi jednoduše - buď je kruhu zobrazen jeden symbol, nebo dva. Trpasličí lovci draků se tak mohou 1) pohybovat (symbol chodidla), útočit na blízko (sekera), útočit trpaslíkem s kuší na dálku (šíp), hodit síť (síť) a bránit se drakovým útokům (štít).

Hráč trpaslíků vítězí, pouze pokud draka zabije. Drak má oproti tomu dvě možnosti, jak zvítězit. Buď pobije všechny tři trpaslíky, nebo se mu podaří osvobodit z pasti a odlétnou, jakmile protihráč odehraje všechny své karty a nemá tedy už žádnou akci (nemůže zahrát kartu, ani si žádnou dobrat).  

Podívejme se ještě na přiložené tabulky. Ty znázorňují stav draka nebo trpaslíků a pro obě strany jsou poměrně odlišné. Tabulka draka má v horní části čtyři kruhy. Pokud tipujete, že sem patří žetony zranění, máte samozřejmě pravdu. První čtyři zranění si drak přiřadí do těchto polí. Dále má drak napravo dva kruhy u ohnivého dechu, vlevo dva kruhy u létání a v dolní části tři kruhy u pohybu po zemi. Jakmile drak vyčerpá čtyři zásahy v horní části, vybírá si hráč trpaslíků, kam si drak přidělí další utržené zranění. Na tabulce trpasličích lovců máme vlevo trpaslíka kušiníka s pěti životy, který má nad hlavou symbol šípu. Je to připomínka, že pouze tento trpaslík má možnost střelby. Uprostřed je trpasličí válečník v plné zbroji a šesti životy. Nad hlavou má symbol rudého oka, který značí jeho schopnost - zuřivost. Jednou za hru je možné odhodit žeton zuřivosti a hráč trpaslíků může ve svém kole namísto dvou akcí provést tři. Velmi silná vlastnost. Napravo máme posledního z trojice - trpaslíka se čtyřmi životy a symbolem sítě. Tento trpaslík je možná nejslabší, ale jeho schopnost je pro draka noční můrou. Dokáže hodit na draka síť, ať už je kdekoliv na herním plánu. Drak lapený do sítě se nemůže pohybovat a sítě se zbaví pouze tím, že obětuje v jednom kole své dvě akce na vysvobození. Ztratí tak celé kolo. Pokud ovšem některý z trpaslíků zemře, hráč přichází i o možnost použít jeho zvláštní dovednost.

Na či stranu se postavíte?

Podle výše uvedeného popisu je vidět, že hra za draka nebude z nejjednodušších. Přesto se i s drakem dá zvítězit, ať už zabitím trojice lovců, nebo promyšlenou sérií úniků a čekáním, kdy dojdou soupeři karty. To ovšem z velké části ovlivňuje náhoda. Pokud vám nechodí karty s tolik potřebnými štíty, kterými se lze ubránit výpadům soupeře, bude hra značně obtížnější. Pro draka je o to obtížnější, že zatímco on má ve svém balíčku osm karet s možností obrany, trpaslíci jich mají rovný dvojnásobek. To znamená, že zabít trpaslíky je velmi obtížné, na druhou stranu může drak svými útoky velmi rychle zbavovat soupeře karet. Drak i trpaslíci zde hrají o čas.

Hra sama je svými pravidly a mechanismy snadná a velká míra náhody omezuje taktické možnosti hráčů. S ohledem na hrací dobu, která se pohybuje kolem 15 minut, to ale vůbec nevadí a hráči si mohou zahrát dvě nebo tři hry a libovolně si prohazovat role zkoušet jiné taktiky apod. Jde v zásadě o odlehčenou rychlou zábavu, která je ve značně líbivém provedení. Navíc je díky snadným pravidlům, absenci herních textů, přehlednému designu a krátké hrací době možné hrát Drako i s menšími dětmi. Kdo však hledá obtížnost šachů, toho zklamu, tato hra je více o zábavě a uvolněném hraní a náročným hráčům bude připadat příliš jednoduchá. Dáte mi snad za pravdu, že se tato hra může stát příjemným můstkem, jak by mohl rodič přivést svá dítka k líbivému světu náročnějších taktických her, ať už válečných (ASL), figurkových (Mercs) nebo karetních (Summoner Wars). Podobně jako u dojmů z Castle Panic jde tedy o hru pro rodinu, občasné hráče nebo prostě ty, kdo hledají jednodušší hru pro příjemné ukrácení volného času.

3 komentáře:

  1. Je to presne, jak je zde receno. V soucasne dobe je to nejoblibenejsi hra meho petileteho syna, ktery je schopen ji kohokoliv naucit a to za obe strany. A ja jsem tomu rad, protoze me moc jednoduche detske hricky nebavi a toto je velmi prijemna alternativa, kde navic muze rodic krasne korigovat obtiznost a prizpusobit ji momentalni nalade ditete. Takze za me povedeny kousek.

    OdpovědětVymazat
  2. Výborně popsaná výborná hra!
    Opravdu je to takový můstek ke složitějším taktickým hrám. Vytahuju ji často, když chci ukázat "nováčkům" ve světě deskovek něco jiného, než Carcassonne či Osadníky. Velmi to baví zejména mládež. No a jednou si to dokonce se mnou zahrála i má, ke hraní her jinak nepřístupná, manželka! Což je nejvyšší ocenění a pro mně naděje do budoucna :)
    The Hammer

    OdpovědětVymazat
  3. Hezké!
    Jinak úplný souhlas s Radkem, můj 5-ti letý synovec to v pohodě dává, společně s DungeonQuestem jeho nejmilejší hra :-)

    Eyron

    OdpovědětVymazat