Probudilo ho pravidelné padání
kapek z vlhké tapety. Rozostřeným obrysům se vracel tvar, ale barva
zůstávala podivně vybledlá. Do nepříjemně prázdné a opuštěně vyhlížející
místnosti pronikalo světlo skrze velké neprůhledné okno. Byl v sanatoriu.
Společnost Asmadi Games nám i díky podpoře fanoušků z crowdfunding
serveru Kickstarter.com přináší karetní hru Sanitarium. Jak vypadá, jak se hraje a zda se hráčům podaří opustit
společně či jednotlivě zdi sanatoria si můžete přečíst v našich dojmech.
Velký strach v malém balení
Sanitarium je hra pro
jednoho až čtyři hráče, ve které si můžete vybrat, zda bude hrát každý hráč sám
za sebe, nebo si vyzkoušíte kooperativní scénář. Jde o hru s hororovou tématikou
útěku z blázince, během něhož budou hráče doprovázet nejrůznější
halucinace a stíny. Sanitarium přichází
v malé krabici o rozměrech 18 x 11 x 3,5 cm. Uvnitř najdete celkem 80
karet, čtyři žetony stínů a čtyři žetony postav, trojici šestistěnných kostek,
čtyři karty, na kterých je z jedné strany referenční karta pro hráče a z druhé
pak po jednom scénáři a nakonec také malá knížka pravidel. Pojďme se nyní
podívat na jednotlivé komponenty podrobněji.
Začneme kartami, jelikož se jedná o středobod celé hry Sanitarium. Osmdesátka karet se dělí na
tři balíčky – modré karty bezpečných předmětů, červené karty halucinací a šedé
karty místností. Modré karty představují cíle vašeho hledání neboli tzv.
bezpečné předměty. Proč bezpečné, ptáte se? Protože vaše postava o nich může s určitostí
říct, že existují a nejedná se o výplod šílencovy fantazie. Červené karty pak zobrazují
nejrůznější halucinace a přeludy, které mohou hráčské postavy pronásledovat a
znepříjemňovat jim útěk z domu hrůzy. Modrých i červených karet je shodně
třináct. Větší balíček čítající 54 karet má šedý rub s bílými čárami. Tyto
karty představující místnosti a bílé čáry slouží jako dveře umožňující průchod.
Tento balíček obsahuje celkem čtyři druhy karet – 26 modrých předmětů (item) a 10 zelených události (event), které se hráči snaží získat, 8 bezpečných
místností a 10 temných chodeb plodících stíny. Na všech kartách jsou správně
temné až depresivní kresby laděné vždy do jednoho odstínu. Styl ilustrací mi
příjemně sedl k tématu hry, ale není nic snazšího než si prohlédnout
obrázky kolem a udělat si vlastní názor. O fungování karet ve hře si povíme
více v další části, teď se ale podíváme na referenční karty a zároveň
scénáře.
Čtveřice referenčních karet spolehlivě shrnuje vše, co musí hráč vědět,
aby mohl hrát hru. Popisuje všechny možnosti hráčových akcí a fungování herních
mechanismů. Jelikož hra není přehnaně složitá, bude většině hráčů po prvním
přečtení pravidel stačit ke hře právě tato referenční karta. Je to i díky
jednoduchosti pravidel, že druhá strana karty není pro další souhrny třeba a
tak ji autoři využili k popisu scénářů. Ty jsou tedy čtyři a zahrnují hru
pro jednoho hráče (Split Personality),
kooperativní hru (We Leave Together)
a dvě obtížnosti hry každého sama za sebe (Simple
Escape a Paranoia). Scénáře se
liší pouze v detailech, ale občas stačí malá změna a obtížnost hry se
dramaticky změní.
S tím souvisí žetony, především pak čtveřice stínů. V pravidlech
je doporučení použít pro prvních několik her pouze tři. Hráč záhy zjistí proč.
Stíny během hry pronásledují hráče a nedají jim vydechnout a v některých chvílích
mají postavy co dělat, aby se jim úspěšně vyhnuly. Zde přichází asi jediná
drobná výhrada vůči vzhledu hry – barevné víry mi příliš neevokují strašidelné
beztvaré běsy pronásledující hráče. Žetony ale dobře plní svou funkci v postupném
zvyšování obtížnosti hry, takže mou výhradu prosím berte jako čistě
subjektivní.
Pravidla mají čtrnáct stran a kromě přehledných a jasných pravidel
obsahují užitečné ilustrace a příklady. Na poslední stránce je přidaný krátký
FAQ (často kladené otázky), který může hráčům pomoci v jejich prvních
hrách. Posledním komponentem tak zůstává trojice plastových černých kostek s bílými
puntíky. Lepší zhodnocení bohužel neposkytnu, jde o prosté plastové kostky se
zaoblenými rohy. Jak se ovšem Sanitarium
hraje?
V bludišti sanitaria
Na začátku hry se hráči domluví na jednom z možných scénářů a připraví
hru dle pokynů. To zahrnuje rozdání modrých karet a přidělení halucinace Confusion (zmatení). Následně hráči
utvoří startovní herní plochu, kterou tvoří karta místnosti, kam všichni hráči
umístí žetony svých postav, karta temné chodby, kam se umístí první žeton stínu
a dále pak jedna karta šedé místnosti (předmět či událost) za každého hráče. Jakmile
je vše připraveno, hra může začít.
Hráči se ve hře Sanitarium
střídají v kolech, kde každé takové kolo tvoří celkem čtyři části.
1)
Nejprve musí hráč umístit další kartu z balíčku
místností kamkoliv na herní plochu. Kartu si prohlédne, a pokud se jedná o bezpečnou
místnost či temnou chodbu, umístí je odkrytě. V opačném případě (tedy
předmět či událost) je umístí lícem dolů jako šedou místnost. Hned poté posune
všechny stíny na herní ploše o dvě místnosti směrem ke své postavě.
2)
Hráč hodí třemi kostkami a rozdělí je dle pokynů
scénáře. Většinou slouží dvě kostky k pohybu stínů (tentokrát již k libovolnému
hráči, aneb čas škození přichází) a jedna k počtu akcí, které může hráč
provést.
3)
Hráč pohne stíny dle pokynů scénáře a vybraných
kostek z předchozího bodu.
4)
Hráč provede až tolik akcí, kolik má k dispozici
akčních bodů (hod jedné z kostek z druhého bodu).
Zní to jednoduše a
jednoduché to skutečně je. Jenom zbývá vysvětlit, jaké akce může hráč ve svém
kole udělat. Hráč má celkem čtyři možnosti:
A)
Hráč se může za každý 1 akční bod pohnout do vedlejší místnosti, nebo
tak, jak určuje scénář.
B)
Hráč může prohledávat
šedou místnost, což znamená, že kartu otočí a prohlédne si ji. Poté se může
rozhodnout, zda si kartu vezme, nebo ji vrátí. Pokud kartu vrátí, nic se
neděje, jestliže si ji však vezme, musí na její místo umístit novou kartu z balíčku
místností. Hráč si může ve svém kole vzít maximálně jeden předmět, který si
vyloží před sebe, ale může si vzít libovolný počet karet událostí, které má v
ruce.
C)
Hráč může za 2 akční body rozšířit sanatorium o další místnosti. Vezme si vrchní kartu z balíčku
místností a připojí ji k místu, kde se momentálně nachází jeho postava.
Kartu musí přiložit tak, aby minimálně jedna bílá čárka (dveře) nové karty
alespoň částečně přiléhala k bílé čárce karty, na které je hráčův žeton.
Karty se nesmějí překrývat a v případě sporných spojení autoři doporučují
uznat karty jako spojené.
D)
Hráč se může také koncentrovat, čímž sice vypotřebuje všechny své akční body, ale
získá tím 2 příčetnosti (sanity). K čemu
slouží, si povíme za malou chvilku.
Jak vidíte, je hra Sanitarium ve své podstatě velmi jednoduchá. Hráčům ale dělají
vrásky dvě věci a to stíny a halucinace. Stíny jsou nepříjemné přeludy, které
neustále hodní hráče po herní ploše a pokud ho dostihnu, prchne v hrůze do
vedlejší místnosti. Navíc si ovšem musí hodit „horror check“ (volně by se dalo přeložit jako hod na hrůzu). Hráč
si vezme dvě kostky a hodí si. Cílem je hodit více, než kolik je na herní ploše
symbolů stínu. Ty jsou na všech kartách temných chodeb a zahrnují se sem i
stíny samotné. Platí přitom, že hod 11 či 12 je automatický úspěch, zatímco
hodit dvě jedničky je automatický neúspěch. Pokud hráč v hodu neuspěje,
obdrží další halucinaci, což znamená další komplikace. Když má hráč dvě
halucinace a měl by dostat třetí, zahodí místo toho předmět nebo událost. A
pokud by měl obdržet třetí halucinaci a nemá předmět či událost k zahození,
nestane se mu nic.
Stále mluvíme o
halucinacích, ale jak fungují a dá se jich zbavit? Halucinace jsou karty
omezující hráče v mnoha rozličných způsobech. Některé ho nutí k pohybu
nebo vyhýbání se určitých míst, jiné mu znemožňují provádět akce nebo využívat
získané předměty. Naštěstí se jich může hráč zbavovat. Každá karta halucinace
má napravo od svého názvu pole „sanity
cost“ s číslicí. Toto čísdlo představuje množství příčetnosti, které
musí hráč utratit, aby se dané halucinace zbavil jednou provždy. Kde ovšem tuto
příčetnost vzít? Jednak ji může získat použitím akce koncentrace a dále může
zahodit získané předměty či události, které mají vpravo od názvu hodnotu „sanity“. Aby se hráč zbavil halucinace s hodnotou
5, musí např. použít akci koncentrace, čímž získá 2 příčetnosti a ještě zahodit
kartu s hodnotou „sanity 3“.
Cílem hry je
povětšinou získat své bezpečné předměty anebo chybějící předměty nahradit
zahozením karet s danou hodnotou příčetnosti, ačkoliv se tento cíl může
drobně měnit s vybraným scénářem. Hra končí ve chvíli, kdy dojdou karty v balíčku
místností. Komu se před koncem hry podařilo opustit dle podmínek scénáře sanatorium,
ten vyhrává. Kdo nestihl rychle uniknout, ten je odsouzený k věčnému šílenství
ve zdech pochmurného ústavu pro duševně choré.
Chcete se bát?
Sanitarium je jednoduchá
hra, která se prakticky vejde do kapsy a herní čas je zhruba 30-60 minut. Možnost
hrát v jednom hráči je příjemný doplněk na zkrácení času, ale hra je
nejlepší ve třech a čtyřech hráčích. Může za to především rychlejší hra ve více
hráčích, protože karty na stole rychle přibývají, stejně jako stíny.
Mechanismus narůstající nebezpečnosti stínů, která se mění s každou další
otočenou temnou chodbou, vytváří dojem rostoucí hrozby a krásně doplňuje
potemnělou atmosféru hry. Sanitarium
není složitá hra, ale jde o zábavu na ukrácení času, nebo příjemný doplněk
večerního posezení u krbu, kde bude mít tu nejlepší atmosféru. Karty obsahují
jenom minimum textu a autory udávaný minimální věk 14 let mi přijde zbytečně
vysoký. Pokud bude v herní skupině osoba, která přeloží hráčům karty, je
určitě možné zahrát si hru s osmiletými či desetiletými dětmi. Výhodou je
zde i kratší herní doba. Hru bych s čistým srdcem zařadil mezi povedené „fillery“,
tedy hry, které hráči vytáhnou, pokud nechtějí hrát složitější kousky na
několik hodin, nemají dost času, nebo si chtějí u hraní jednoduše odpočinout.
Kde jinde si odpočinout, než v sanatoriu, že?
Hezké! A v eshopu bude? ;-) Eyron
OdpovědětVymazatBude. Jen jsme napoprve nevedeli do ceho jdeme, takze jsme toho vzali malo. Kazdopadne na Warconu to bude k zahrani a na eshopu bude cca do 3 tydnu.
OdpovědětVymazat