Mage Wars
Hra Mage Wars od
nové společnosti Arcane Wonders se objevila zčistajasna a jako uragán se
prohnala všemi výstavami, veletrhy a setkáními zaměřujícími se na společenské
hry. Po třech letech vývoje, balancování a předělávání byl hráčům představen
boj na život a na smrt, který v aréně svádějí čtyři druhy kouzelníků.
Arcane Wonders si s touto hrou dalo skutečně záležet. Důkazem je i série
velmi profesionálních a užitečných naučných videí, na jejichž základě je
prakticky možné začít hrát i bez otevření pravidel.
Mage Wars jsou
kombinací karetní a taktické deskové hry. Každý hráč si před hrou vytvoří svůj
balíček kouzel, která může jeho kouzelník seslat. To znamená různé ohnivé koule
a blesky, vyvolávání příšer nebo pomocná i škodící očarování. Revoluční na této
hře je skutečnost, že oproti klasickým karetním hrám, kde máte dobírací balíček
karet, zde máte všechny karty po celou dobu k dispozici! Hra tak přesouvá
možnosti a strategie na zcela jinou úroveň. Karty se následně vykládají na
velkou hrací desku zobrazující arénu, po které se mohou kouzelníci a monstra
hýbat. Když si k tomu přičtete ukládání karet ve velké knize kouzel a
ohromnou podporu hráčů autory, je snadné pochopit, proč hra způsobila takový
povyk. Nutno dodat, že zcela oprávněně.
Merchant of Venus
Původní hra z roku 1988 se v roce 2012 dočkala
svého moderního kabátku, což ovšem provázely velké předporodní bolesti. Kvůli
nepřehlednosti vlastnických práv oznámily nové vydání hry v ten samý den
hned dvě společnosti - Fantasy Flight Games a Stronghold Games.
V následném zmatku došlo naštěstí k dohodě a hráčům bylo nakonec
představeno společné vydání hry. Vlastně jde o dvě hry v jedné krabici. Merchant of Venus od Stronghold Games
je bezmála přesnou leč modernější replikou původní hry, zatímco verze od FFG je
novým a po více stránkách upraveným počinem.
V Merchant of Venus se stanete galaktickým obchodníkem, který cestuje vesmírem a hledá
nejlepší příležitosti výdělku. Během hry se hráči přesunují vesmírnými
loděmi napříč galaxií a objevují nové rasy, se kterými je možné obchodovat,
přičemž je důležité sledovat měnící se nabídku a poptávku. Hráči si během hry
kupují lepší lodě a vybavení, staví si vlastní vesmírné přístavy nebo továrny.
A pokud si chtějí hráči hru okořenit, lze použít volitelná pravidla pro boj. Po
letech žádostí o nové vydání tak hráči dostali dvojnásobnou dávku obchodu.
Mice and Mystics
Ve hře Mice and Mystics od společnosti Plaid Hat Games hráči nejsou troškaři a musí
zachránit rovnou celé království. Má to ale háček. Během útěku před podlou
Vanestrou, byli naši hrdinové proměněni v myši. Aby varovali krále, musí
teď proběhnout dvacetkrát větší hrad a v cestě za úspěchem už nestojí
jenom Vanestřini nohsledi, ale také šváby, krysy nebo hradní kocour. Hráči musí
v kampani složené ze série scénářů varovat krále, najít Vanestřinu
slabinu a porazit jí. Hru lze hrát v jednom, nebo až ve čtyřech hráčích.
Na vydání této hry
čekalo větší množství lidí hned z několika důvodů. Jde v zásadě o
fantasy „dungeon crawl“, tedy hru o procházení jeskyně, podzemí či v tomto
případě hradu, kde se hrdinové utkávají s nepřáteli, získávají poklady a
vybavení a postupně si zlepšují své schopnosti. Ač se to nezdá, takovýchto her
s fantasy tématikou příliš není. Obzvláště ne s takto zajímavou myšlenkou,
kde se hráči ocitají ve zmenšeném světě myší. Pokud si někdo z vás teď
vzpomněl na komiks a z něj vycházející RPG hru Mouse Guard, může si připsat bod k dobru. Dalším důvodem jsou
jednoznačně herní komponenty, kterým kralují plastové figurky, které jsou
opravdu krásné. Podobně jako v předchozí části článku zmiňovaný Andor - Dobrodružné legendy, i tato hra
lehce klame tělem. Dle kreseb a tématu by člověk odhadoval, že je určena hlavně
dětem, ale obtížnost úspěšně pobaví i starší hráče a jejich rodiče.
Rex: Final Days of an
Empire
Loňský rok přinesl ještě jedno znovuoživení legendy. Tou je
hra Dune z roku 1979, která
čerpá z knihy Franka Herberta a přivádí hráče na pouštní planetu Arrakis.
Společnost Fantasy Flight Games se rozhodla připravit moderní vydání, ale
jednání s majiteli práv Duny bohužel nedopadla nejlépe. FFG se ale
nevzdala a jelikož vlastnila práva na herní mechanismy, zasadila vše do
vlastního sci-fi světa hry Twilight Imperium. Výsledkem je Rex: Final Days of an Empire pojednávající o rozpadu sjednocené galaxie. Tři až šest
hráčů si může užít vesmírný epos, který se silně zakládá na vyjednávání a boji
plném odhadování soupeře.
Ve hře probíhá boj o planetu Mecatol Rex, správní a mocenské
centrum celé galaxie. Po odlákání hlavního vojska vládnoucí rasy Lazaxů a nečekaném útoků lidí, se do boje o moc přidávají
další rasy. Hra je založena především na vyjednávání, tvoření aliancí, jejich
rozpadu a vzniku nových spojenectví. Přestože je cílem hry obsadit několik
nejdůležitějších částí planety, mají všechny rasy ještě vlastní cíle a
možnosti, jak ve hře zvítězit. Hra se vymyká soubojovým systémem, kde před
bitvou oba hráči tajně nastaví na počítadle, kolik vojáků obětují a jakého
velitele (pokud nějakého), které zbraně a obranné prvky použijí. Následně oba
hráči najednou vše odkryjí. Kdo má ve výsledku největší sílu, vyhrává a
eliminuje soupeře. Na začátku hry si ale každý hráč vylosuje kartu zrádce,
který je z jiné rasy a pokud je to zrovna soupeřův velitel, utrpí zrazený
hráč zdrcující prohru. Velkolepé sci-fi plné diplomacie, boje a správného
odhadu.
Robinson Crusoe:
Adventure on the Cursed Island
Opustíme na chvíli americkou produkci a přesuneme se zpět do
Evropy, přesněji pak k našemu severovýchodnímu sousedovi. Polská
společnost Portal Publishing představila kooperativní hru, ve které se hráči
stanou trosečníky na záhadném ostrově. K přežití si musí postavit úkryt,
zajistit si dostatek jídla a vody, pořídit si nástroje a zbraně, chránit se
před nočními i denními predátory. Hráči postupně objevují políčka ostrovu a
plní hlavní úkol, který se liší dle zvoleného scénáře. Pravda, o Robinsonovi
ani Pátkovi ve hře moc není, ale téma trosečníků je zde pojato velmi chytlavě.
Autor Ignacy
Trzewiczek se při tvorbě hry Robinson
Crusoe: Adventure on the Cursed Island zaměřil především na eliminaci tradičních neduhů
kooperativních her. Hra je svými pravidly sice jednoduchá, ale hráči mají velké
množství voleb, na které ovšem nemají dostatek času, potažmo akčních bodů. Ve
hře se nestává, že existuje jedna správná volba, ale je jich vždy několik
stejně důležitých. Některé nebezpečné akce hráči nemusejí provádět, ale
s ohledem na možné výhody si často vyberou danou akci dobrovolně.
Obtížnost se navíc scénář od scénáře zvyšuje a hra tak vytváří nenápadným
způsobem tlak na hráče, kteří se skutečně cítí jako zoufalí trosečníci, kteří
pro přežití nevědí, kam dříve skočit. Bez spolupráce by hráčské postavy brzy
zahynuli hladem a žízní, nebo následky nevyzpytatelného počasí. Dobrodruzi
toužící po zážitku na pustém ostrově se v této hře mohou plně
seberealizovat.
Space Cadets
Určitě jste někdy sledovali Star Trek nebo jiné sci-fi a
toužebně si představovali sebe sama na můstku hvězdné lodě brázdící nekonečný
vesmír. Někteří z vás už možná zaslechli o projektu Artemis určeném pro
PC, kde jde v zásadě o simulaci můstku. Stronghold Games se pro změnu
rozhodli přání vesmírných zážitků splnit hráčům společenských her svou novinkou
Space Cadets. V této odlehčené
hře si tři až šest hráčů rozdělí své pozice na můstku, vyberou si jednu ze
šesti misí a zvolí obtížnost. Cesta vaší lodě může začít!
Space Cadets
namísto vážné noty, složitých mechanismů a výpočtů, raději vsází na vtip a zábavné
provedení. S každou částí můstku (kapitán, štíty, zbraně, komunikace,…) je
spojena jiná minihra. Zatímco jeden skládá dílky podobné tetris na správná
místa, aby zajistil přenosy energie, střelec se snaží co nejpřesněji trefit
cíle cvrnkáním plastového žetonu na dráze střelby a podobně. V každé misi
se navíc snažíte o něco jiného - zatímco v první jenom pomocí tažného
paprsku vytěžíte tři asteroidy a prostorovým skokem opustíte prostor, v šestém
se utkáte s nebezpečnou bitevní lodí. Unikátem je možnost hry dvou lodí
proti sobě, pokud má každá skupina vlastní kopii hry. Vesmírná bitva dvou posádek
vesmírných lodí se tak stává realitou, byť v tomto případě s velkou
dávkou humoru.
The Manhattan Project
Moderní války zmítající světem se už neřeší na bojišti, ale
ve vědeckých laboratořích, kde vznikají ty nejdůmyslnější zbraně a vynálezy.
Status největšího a nejničivějšího vynálezu si v očích mnoha lidí stále
udržuje atomová bomba. Samotný potenciál ničivosti je nejlepší prevencí války a
ukázkou síly národa. Co to ale obnáší, výroba takové bomby? To si hráči
vyzkouší ve hře The Manhattan Project od společnosti Minion Games.
Hra je založena na stejném principu jako Lords of the Waterdeep v první
části tohoto článku, tedy tzv. „worker placement“. Zde máte ovšem
k dispozici hned tři různé druhy pracovníků (dělník, inženýr, vědec),
kteří mohou dělat odlišné práce. K výrobě bomby musíte mít uran nebo
plutonium, továrny na jeho zpracování a nákresy, podle kterých bombu postavíte.
Kromě společného herního plánu, kam je možné posílat své svěřence pro různé
zdroje, má každý hráč ještě vlastní desku, na kterou si vykládá budovy. Ostatní
hráči ale nezůstávají stát stranou! Budou do vašich budov posílat špiony a
pracovníky, nebo se pokusí vaše továrny zničit svými letadly. Hra vyniká
tématem, retro nádechem díky kresbě, nebo provedení pravidel jako novin a
všechny žetony jsou na zřejmě nejtlustším a nejpevnějším kartonu, jaký
jsme kdy mohli ve hře vidět.
Tzolk'in Mayský
kalendář
Podruhé v rámci tohoto výběru jsme zabrousili do našich
končin, protože rok 2012 českým autorům a vydavatelstvím doopravdy přál. Po Mafia City se další světově úspěšnou
hrou stal Tzolk'in Mayský kalendář
od společnosti Czech Games Edition. Ač to tak může s ohledem na nenaplněné
předpovědi loňského prosince působit, nepojednává hra o konci světa. Dva až
čtyři hráči se v ní stanou náčelníky mayských kmenů, kteří se snaží získat
přízeň božstev.
Tato hra uzavírá trojici her s umísťováním postav na
herní plán, ovšem s tím rozdílem, že Tzolk'in
Mayský kalendář představuje nové pojetí „dynamického worker placementu“.
Herní plán totiž tvoří několik velkých do sebe zaklesnutých ozubených kol
mayského kalendáře, které se během hry otáčejí. Figurky se umisťují na zuby
těchto koleček, nebo se z nich odebírají, čímž hráč získá bonus, na který
zub momentálně ukazuje. Hráči tak musí plánovat kdy a kam umístit své postavy,
jak dlouho čekat a v jakém pořadí je zase sebrat. To vše se kvůli neustálé
změně hracího plánu musí důkladně promyslet. Tato zajímavě koncipovaná hra
budila při svém představení na veletrhu společenských her v německém
Essenu obrovský zájem a úspěch. Internet je momentálně plný obrázků nadšených
hráčů, kteří si velká kola kalendáře různě nabarvili a získali tak naprosto
originální kousky, na které stojí za to se podívat.
Virgin Queen
Do třetice všeho dobrého se naposledy podíváme také na hru
od společnosti GMT. Historická hra Virgin Queen je pokračováním úspěšného Here I Stand, který pojednával o protestantských válkách v Evropě. Virgin Queen pokračuje tam, kde Here I Stand skončil a prožijeme tak
boje nejvýznamnějších národů v letech 1559 až 1598. Tři až šest hráčů se
ujme čtyř světských mocností (Anglie, Francie, Habsburkové a Osmanská říše) a
dvou mocí náboženských (papež a protestanti). Každý národ má vlastní cíle a unikátní
herní styl, kterého se během hry snaží dosáhnout. Výrazný rozdíl je především
mezi světskými státy, které rozhodují o dějinách na bitevních polích Evropy,
zatímco moc náboženská svádí nelítostné bitvy na teologických debatách.
Hra je řízena kartami (CDG - card driven game), které lze
využít pro jejich akční body, nebo pro historickou událost. Čím je tato hra
výjimečná, je diplomacie. Hráči mohou v rámci pravidel poměrně dost volně
vyjednávat, slibovat, uplácet či zrazovat. Virgin Queen tak v sobě obsahuje boj, ekonomiku, politiku i náboženství a jde
o velmi zajímavou kombinaci hry a komplexního náhledu na dané období. Jedná se
však o relativně složitou hru, kterou budou vyhledávat spíše zkušenější hráči.
Zombicide
Už je to zase tady! Zombie se hemží v ulicích a
nelítostně pojídají vše živé a obsahující chutný mozek. Tentokrát se ale možná
nemrtvá horda trochu přepočítala, protože proti ní stojí skupina přeživších,
kteří si svých mozků v celistvém stavu velmi cení. Zombicide je kooperativní hra až pro šest hráčů, lze ji však hrát i
v jednom. I tato hra vznikla pomocí podpory na webu Kickstarter a jenom
potvrzuje stávající oblibu v tématu zombie a také angažovanost hráčů na
tvorbě her z nezávislé scény, které až následně zaštítí větší
vydavatelství. V tomto případě se na vydání podílely hned tři společnosti,
a to Cool Mini Or Not, Edge Entertainment a Guillotine Games. Krabice rozhodně
nezeje prázdnotou - kromě mapových dílů a karet obsahuje především sedmdesát
jedna plastových figurek.
Zajímavé je, že se v této hře postavy mohou zlepšovat a
s každým zabitým zombíkem se stávají silnějšími a odemykají si nové
unikátní schopnosti. S rostoucími schopnostmi postav se ovšem objevují
silnější zombie. Dělat hluk je značně nebezpečné, neboť bezduchá monstra vábí a
přivádí jejich nekonečné zástupy přímo ke zdroji hlasitějších zvuků. Hráči musí
spolupracovat a využívat svých schopností, protože i přes pomalost a hloupost
zombií je jejich ohromné množství smrtící. Hráči mají k dispozici deset
scénářů na odlišných mapách a bez větších problémů si mohou vymýšlet i scénáře
vlastní. Zdá se, že hráči konečně dostali absolutní zombie apokalypsu, po které
tolik prahli.
Tím končí výčet dvaceti nejzajímavějších novinek z roku
2012. Doufáme, že vás výběr zaujal a pokud ne, napište proč. Postrádáte
v našem seznamu nějakou hru? Nesouhlasíte s některou vybranou hrou?
Napište nám do diskuze zde, nebo na blogu Tomových her. Rádi si přečteme vaše
tipy.
Žádné komentáře:
Okomentovat