11. března 2013

MERCS - všem dostupná hra s miniaturami 2. díl


Minule jsme si představili figurkovou hru MERCS, ale neřekli jsme zcela zásadní věc! Jak se hra vlastně hraje? Na to se společně podíváme v dnešní části, ve které vám představíme hlavní herní mechanismy a herní prvky.

Průběh hry

Bitvy se odehrávají vždy mezi dvěma hráči, na bitevním poli o velikosti 90*60 cm popřípadě 60*60 cm. Herních typů je oficiálně 7 - Control, Capture, Sabotage, Defend, Infiltrate, Ambush a Conflict. Typově se jedná o herní módy známé z videoher. Čili capture the flag, deathmatch atd. Hra se pak skládá z různého počtu kol dle vybraného herního módu. Největší počet kol je 8 a k tomuto počtu se při základním „Deathmatchi“ neboli „Conflictu“ uchylují již pokročilí hráči. Délka jedné partie by se tak měla pohybovat mezi 45 až 90 minutami v závislosti na frakcích, znalosti pravidel a herní mechaniky.

Existují dva typy map - 2D a 3D. 3D mapa je tvořena z dostupných překážek určených ke hře s miniaturami (zdi, budovy, nádrže, barely, krabice…atd.), popřípadě lze použít i jakýkoliv domácí nepořádek. Bitva se tak může odehrávat i na neuklizeném stole po večeři. V případě 2D mapy se herní plocha skládá jen z plátna či papíru, na kterém jsou vyobrazeny překážky a u nich číslo jejich výšky. Díky unikátním hernímu mechanismu totiž hráči potřebují znát jen číslo výšky daného předmětu a tedy zda se za něj mohou krýt či na něj lze vylézt. Nutno podotknout, že některé mapy pro tisk na svých stránkách zpřístupnili sami tvůrci hry a mnoho fanoušků vyrábí své vlastní. K dispozici jsou samozřejmě profesionálně vyvedená herní plátna, která se u nás také dají sehnat.

V momentě kdy je určen herní mód a tedy cíle hry, mapa a frakce, hází si hráči desetistěnnou kostkou pro určení, kdo na herní plán pokládá model jako první. Na bojiště mohou oba hráči umístit libovolný model ze své frakce a to až do maxima pěti modelů. Oba hráči se v umisťování modelů střídají a model pokládají na jasně vyznačenou startovací zónu. Poté, co oba hráči umístili všechny modely, mohou si ještě přesunout jeden libovolný model ze své frakce. Zbylé modely, které nejsou nasazeny, se po čas bojů schovají zpět do krabičky či čehokoliv, v čem je hráči přepravují.
Nyní si oba hráči pro každý svůj model hodí kostkou na iniciativu, která určuje pořadí aktivace. Někdy je tedy možné, že se soupeři díky lepším hodům podaří aktivovat všechny modely před svým soupeřem a naopak. Ne vždy je to však výhodou, neboť se nepřítel v mnoha situacích může přizpůsobit pohybu jednotek nepřítele. Poté, co u všech modelů proběhla aktivace, končí jedno celé herní kolo a oba hráči znovu nahazují iniciativu u těch modelů, které již nejsou vyřazeny z boje. V každém kole je tak pořadí aktivace všech modelů zcela jiné.

Během aktivace modelu se hráč musí rozhodnout, zda se s ním bude pohybovat, střílet, užívat některou z jeho speciálních zbraní či schopností. Všechny statistiky ke každému modelu, který je ve hře taktéž unikátní (Medic frakce CCC je schopnostmi a vzhledem a částečně i výbavou odlišný od medika USCR) jsou uvedeny na tzv. osobní kartě MERCS.

 K základním akcím, které má hráč na výběr, existují i pokročilé akce Overwatch,  Suppression a Bound, které dávají hráči více možností jak takticky řešit situaci na bojišti. Je nutno zmínit, že autor hry – Brian Shotton – je bývalým členem NAVI SEALS a studoval na West Pointu. Z větší části je proto důležité uplatňovat základní taktické postupy vycházející z reálného podkladu přímo ve hře a v případě „Rambo“ stylu hry očekávejte rychlý konec.

Způsob měření a pohybu

Již zmiňovaná „osobní karta MERCS  neslouží jen k rychlému přehledu vlastností a zbraní určitého modelu. Tyto karty slouží i k unikátnímu systému pohybu. Karta se dá položit k základně modelu, natočit požadovaným směrem a následně model přesunout do jedné ze tří pozic. Pokud je na bojišti příliš mnoho věcí, karta se prostě jen položí na hranu a k posunu slouží dvě rysky. Přestože se tento systém může zdát neohrabaný, velmi rychle přejde do krve a trošku zkušenější hráč (po 1 až 2 hrách) nemá s manipulací svých modelů vůbec žádný problém. Pro ještě pohodlnější pohyb po mapě slouží tzv. Snap To Cover neboli zkráceně S2C. Tato schopnost pomáhá modelům dostat se na malou vzdálenost do bezpečí či k nepříteli a přidává do hry velmi svěží a často využívaný prvek.

Herní mechanika

V momentě, kdy si hráč vyjasní pohyb po mapě, zbývá pochopit poslední tři důležité mechaniky ve hře. Těmi jsou vzdálenost, systém krytí a směr odkud je útok veden. Ve hře jsou tři typy krytí. FULL COVER – plné krytí, nejčastěji nelze ani na daný model vystřelit neboť je zcela krytý. Existují však situace, kdy je model i přesto zasažen např. granáty či těžkými zbraněmi. Druhým typem krytí je HALF COVER – částečné krytí. Protože jsme v blízké budoucnosti, předpokládá se, že zaměřovací systémy všech vojáků jsou na tak vysoké úrovni, že není rozdíl v tom, zda je nepřítel vidět jen z malé či velké části. Pokud je alespoň trošku vidět, lze na něj střílet. Tento druh krytí se ve hře vyskytuje nejčastěji. Posledním je pak NO COVER – bez krytí. I v tomto druhu krytí se některé modely octnou, ne však déle než 1 kolo. Je tomu buďto z důvodu rychlé smrti, nebo že hned v následujícím kole se model přesune tam, kam zamýšlel.

Druhou mechanikou je již zmiňovaná vzdálenost. Ty ve hře existují také jen tři. LONG, SHORT a MELEE. LONG, tedy dlouhá vzdálenosti, je nejčastější typ vzdálenosti, který se ve hře vyhodnocuje. Je tomu především z důvodu, že v blízké budoucnosti se příliš soubojů tváří v tvář nekoná. SHORT vzdálenost neboli krátká vzdálenost je přítomna především u brokovnic, efektů různých granátů popřípadě technologií, které jsou příznačné pro některé frakce. Poslední typ vzdálenosti je MELEE, tedy vzdálenost typická pro boj zblízka. V této vzdálenosti mají některé zbraně znemožněno (například odstřelovací pušky či některé těžké zbraně).
Poslední mechanikou je pak určení, odkud je veden útok, tedy zda je veden zpředu, z boku či zezadu. Je zřejmé, že v případech, kdy bude útok veden do boku či zad nepřítele, bude tento útok obohacen o značné bonusy. Stejně tomu tak bude, pokud nepřítel střílí z vrchu dolů a naopak.

Závěr

Co bychom této hře mohli vytknout, je občasná nejednoznačnost co která schopnost u některých modelů vlastně znamená či jakou má funkci. Na oficiálních stránkách mercsminis.com jsou pak na fóru velmi často dotazy právě k tomuto problému. Pokud však máte dobrou angličtinu a pár minutek, tento nedostatek není tak velký. Současně s tím, autoři hry pravidelně aktualizují FAQ (často kladené otázky) pro každou frakci i pro základní pravidla. Komunita, která se kolem MERCS sdružuje je velmi přátelská a pokud Váš dotaz nepokrývají česká pravidla či některé z odpovědí na českých stránkách www.mercshra.cz, lze si o radu napsat některému z členů MERCS týmu který právě tyto stránky spravuje a pravidelně řídí setkání hráčů na herních čtvrtcích v Tomových Hrách. Stejným způsobem se chovejte, pokud Vás hra zaujala a chtěli byste si jí zahrát či se jen podívat na modely, které svým zpracováním patří mezi špičku. Na zkoušku si lze v tomto obchodě některou z frakcí na hru půjčit. Začít tak není nikterak těžké či náročné. Náročné je pak už jen přestat.
Jan Kříž

Žádné komentáře:

Okomentovat